Av Vegar Bjørge
På 80-tallet krydde det av GTI-biler, og vi som var gutter på den tiden, sikla etter både VW Golf GTI, Opel Kadett GSI, Fiat Ritmo Abarth og Peugeot 205 GTI. Noen plastikkdekaler her og der, små bokstaver i grillen, noen ekstra lys i fronten, litt større hjul, en liten diskret spoiler bak og litt dypere leppe på spoileren foran. GTI var virkelig tingen både hos jenter og gutter. Favoritten min var Fiat Ritmo 130 TC Abarth, men nok om det.
Peugeot 308 GTI har diskret styling, ekstra potte, grom lyd og GTI interiør som også kunne glidd rett inn på 80-tallet. Ikke missforstå, for det er ikke gammeldags, men det er tøft og sportslig med oppgradering av både stoler og instrumenter. Rattet er allerede lite i standard 308, men det har også fått GTI-oppgraderinger. Rosinen i pølsa er effekt som er skremt opp til over det dobbelt av hva man fikk i Peugeot 205 GTI, og det fra en mindre motor.
Og det er motor og drivverk 308 GTI først og fremst handler om. 270 hk og 330 nm fra en 1,6 liters THP motor. Motoren har et trykk på hele 200 bar og stempler er av smidd aluminium. Mye av motorens komponenter er forsterket og for å sikre jevn ytelse, kjøles stemplene nedenfra av et dobbelt oljesprøytesystem. Girkassen er også en viktig komponent for å få en slik bil til å fungerer optimalt. Alle komponenter i girkassen har blitt bearbeidet for å gi best mulig ytelse og for å tåle det ekstra momentet. Den utgående akselen er forkortet for å få bedre akselerasjon. Sprinten til 100 skal gå på 6,0 sekunder mens fra stillestående og til 1000 meter skal gå unna på 25,3 sekunder. Er den virkelig så rå? Ja, det er den og gamle GTI biler har fått sin arvtager.
På veien oppleves den som en uoppdragen tenåring. Den er vrang og vanskelig når du utfordrer den. Man må være bestemt for å få den til å gjøre det man vil. Det sporer litt ved gasspådrag, og Torsen differensialen gjør sitt beste for å temme kreftene. GTI skal være opprørsk og litt vill. Den skal ikke alltid høre på autoriteter. Det blir aldri for ille, for den kan også oppføre seg sivilisert. Men da er den ikke så morsom. Lyden er også litt mer enn man er vant til. Støy kalles det av noen, men da er du nok for gammel for en slik type bil. Gromlyd vil de unge kalle det, og de kan ikke få nok av den.
En villbass som likevel vet hvor den vil. Peugeot 308 GTI tar svinger i høyt tempo, men man må holde godt i rattet og være nøye med riktig gasspådrag. Den er en fryd i sin villhet og jeg elsket hver meter vi kjører, særlig når det går unna i vill dans. Resultatet blir ofte skjortebytte eller vedvarende svetteringer under armhulene. Det er vel også slik det skal være.
308 GTI er en ekte GTI og en vanlig 308 om man glemmer motor og drivlinje for en stund. Plassen i kupeen er god og man sitter sportslig i sportstoler foran. Disse tar kanskje noe mer plass enn i standard 308, men plassen bak er likevel tilstrekkelig både for 3 barn og for 2 voksne. Om man ønsker kan man også slenge 3 voksne i baksetet, men de bør ikke være dine beste venner.
Foto: Peugeot |
Peugeot kaller dashbordinstrumenteringen for Peugeot i-Cockpit. En 9,7″ stor skjerm gir deg tilgang til alt du trenger, og det er fra skjermen du også styrer det mest. Moderne men litt kronglete. Noen ganger skulle du ønske du hadde noen hurtigknapper, men så er det en befrielse å slippe alle knapper og brytere. Noe kan du også styre fra rattet som er superlite og kult. 308 GTI kan også leveres med Head-up Display.
Prisen for en Peugeot 308 GTI er 499 900 kroner, og der kan du slutte om du vil. Utstyrslista er ikke fryktelig lang og en godt utstyrt bil havner på 560 000 kroner. Da har du det du trenger og litt til. Ganske mye for en kompaktbil vil mange mene, men det er likevel noe ekstra over denne kompakte Peugeoten. Og heldigvis er det noen som velger å bruke en slik sum på en 308 GTI. Om noen år kanskje jeg har råd til en av de litt pent brukte som da ligger ute på Finn. Og for de som synes 308 GTI er for rå eller dyr, så finnes 308 GT.