Av Vegar Bjørge
Nå kommer en BMW som passer for nordmenn som hånd i hanske. Passe stor SUV som ikke liker seg alt for mye i gjørme, men gjør seg godt på beste vestkant. I tillegg leveres den med ledning som ikke må benyttes, men likevel gir avgiftsfritak, også på beste vestkant. Minuset er at man ikke får kjøre gratis i bommen til og fra jobb. Likevel kommer den til å selge godt. Men ikke i Norge!
BMW X1 xDrive25Le skal produseres kun for det kinesiske markedet. Motorene er de samme som sitter i 225 e xDrive, en 1,5 liters bensinmotor med 3 sylindrer og 136 hk som driver forhjulene, mens en elmotor driver bakhjulene. Samlet effekt på 224 hk gir GTI-følelse i den ganske så praktiske bilen. Bilen skal bruke 7,4 sekunder fra stillestående og til 100 km/t, mens forbruket kan være så lavt som 0,18 l/mil. Selvfølgelig er det mulig å kjøre bare på strøm. 60 km er tilgjengelig på strøm med fullladet batteri, om man er forsiktig med gasspedalen.
Jeg var vel en av de som var ganske så lunkne til ideen om forhjulsdrift da BMW først kom med dette, lenge etter at alle andre hadde gjort det. BMW har bevist at de kan forhjulsdrift med sin Mini, men å putte det inn i BMW var jeg skeptisk til. Når man ser hva dette har bidratt til, så vil fremtidens kjøper egentlig ikke bry seg så mye om BMWen de handler drar foran eller bak. Konfigurasjonen med bensinmotor på forhjulene og elmotor på bakhjulene er tilnærmet perfekt.
Synd vi ikke får X1 med hybriddrift hit til landet i første omgang, men jeg tror nok at BMW kommer med en X1 hybrid med vanlig lengde om en stund. Da vil man ihvertfall ha en meget populær bil for oss nordmenn til en meget fornuftig pris. Og på toppen av det hele til et fornuftig folkeslag som vet å bruke ledning så fort vi har muligheter.