2-serien er interessant i Norge, som ladbar hybrid, er den både billig å kjøpe, billig å kjøre, og har firehjulsdrift.
Kanskje den burde vært enda høyere på salgstoppen. Mitsubishi Outlander og en del Volvo-modeller beviser at bensin og elektrisitet er en fin miks i Norge. Likevel selger BMW litt for lite av 225 Xe. Selvfølgelig er dette min egen mening, og den forsterkes etter en uke med bilen.
BMW har solgt mye av denne modellen i andre land, og da særlig på hjemmemarkedet Tyskland, i Kina og i Storbritannia. Modellen er viktig, fordi så mange som 70% er nye kunder for BMW. Men la salg være salg, og la meg heller få ta deg med på en runde med 225 Xe, for dette er en sjarmerende og trivelig bil. Den har også noen fortrinn i forhold til den litt større Mitsubishi Outlander.
Oppdateringer som gjør den godt
2-serien ser ikke helt bra ut, men en liten facelift har gjort den bedre. Luftinntakene under nyregrillen er ganske fremtredende, særlig på lyse bil. Jeg liker det litt mer anonyme på den mørkeblå testbilen. Om du er god, ser du også at lyktene er litt forandret, i tillegg til at man har gjort om på eksospottene. Lyktene bak har også fått en liten retusjering.
Innvendig er det mye hardplast, men jeg tror materialvalget kan oppleves som premium. Noen brytere og knapper er litt simplere enn i de større BMW-modellene, men likevel er det noe som gir litt følelse av det lille ekstra. Instrumentene følger godt i BMW-tradisjon, og den passe store skjermen, egentlig er den ikke så veldig stor, har god oppløsning og er lett å bruke.
God plass
Plassen er bra, og det er helt ok å plassere tre barn i baksetet, eller to passe store voksne. Som fører sitter du i gode stoler, som har fin støtte til aktive kjøring. Sittedynen kan reguleres i framkant, noe som er et stort pluss. 400 liter med bagasje er også godkjent.
Inntil 42 km elektrisk
En suksess-formel i Norge er batteripakke, elmotor og en motor som mates med fossilt brennstoff. Den elektriske motoren skal kunne ta deg til et sted inntil 42 km unna, men jeg klarte ikke bedre enn rundt 32 km på min kjøretur. Likevel lar jeg det stå som godkjent, selv om temperatur og gassfot burde tale til fordel for BMWen. Batteriet er forøvrig på 7,6 kWh brutto og lades opp til 100% i løpet av 2,5 time om du har en ladeboks (3,7 KW 16A) fra BMW.
Mye vekt å drasse på
Samtidig som det er mulig å kjøre en brukbar strekke utslippsfritt, så er det når begge motorene jobber sammen som det er morsomst. Da er BMW 225 Xe en sprek litt tass, som tar deg fra stillestående til 100 på 6,7 sekunder. Samlet effekt er 224 hk, noe den trenger når 1735 kg skal bevege seg. Joda, det er absolutt ikke en lettvekter, men det blir litt tungt når du må dra på batteripakke og to motorer. Ulempen er at dette merkes i aktiv kjøring på svingete vei. Bilen føles litt tung, og da på en mindre morsom måte. Den har en fin balanse, men understyrer litt ved raske svingkombinasjoner. Det elektriske firehjulsdriftsystemet gjør så godt det kan for å nøytralisere understyringen, men klarer det bare nesten.
Fin motorisering
Motorene oppleves som hissig, og sammen med en 8-trinns automatisk girkasse, gjør den en god jobb både når du vil kjøre komfortabelt eller når du ønsker en litt mer aktiv tur. Girvekslinger skjer i BMW-stil, altså komfortabelt når du ønsker det, og litt mer sportslig når det er valgt. Du har selvfølgelig noen kjøremoduser du kan velge mellom, men om du har den lengre enn en uke, vil jeg tro at den blir stående på et program. Mest sannsynlig er ikke det sport.
Fjæringen er aldri sportshard, men den er ganske fast, og svelger ujevnheter på et betryggende måte. Fjæringen svarer godt når du presser den på svingete veier, og det er egentlig en fin kompromiss mellom sport og komfort, slik en liten familiebil skal være.
Mye for pengene
BMW 225 Xe iPerformance er billig, i hvert fall om man tar utgangsprisen. Den starter på 414 900 kroner, og husk at du da får automatgir og firehjulsdrift. Hemmeligheten er selvfølgelig engangsavgiften som er lave 15 636 kroner. Tilsammenligning kan vi nevne at 218 i med framhjulsdrift betinger over 90 000 mer i engangsavgift. 225 Xe er billigste 2-serie om du ønsker automatgir og firehjulsdrift, og dermed er de fleste andre modeller i serien mindre interessante her til lands.
Utstyrslista er bra fra BMW, og noe er standard og mye går an å kjøpe til. Utstyr som LED-lys, Lys-pakke, Parkeringsassistent, Cruicekontroll med bremsefunksjon, Navigasjonssystem, Automatisk baklukebetjening, Sportsseter, Sportsratt og Ryggekamera er standard. Om du legger på 20 000 kroner for M sport-modellen blir sportsstolene trekt i skinn. Utvendig tøffes den opp med M-sport styling.
Konklusjon
Den fornuftige 2-serien er et smart familiebilvalg for den som ikke trenger veldig mye plass. Med batteripakke, elmotor og en liten bensinmotor, blir økonomien også gunstig her til lands. Lite avgifter til staten, 30 km på strøm og lave forbrukstall på bensinmotoren er for mange viktige kriterier. Kan man leve med litt mindre premium enn BMW leverer på andre modeller, er det bare å slå til. At du får en av klassens beste førerplasser er kanskje en selvfølge?
BMW 225 Xe | |
Pris fra | 343 900 |
Pris testbil | 456600 |
Motortype | R3 Bensin + el |
Gir | A8 |
Motorvolum ccm | 1499 |
HK v/omdr. | 136 / 4400 – 6000 |
Nm v/omdr. | 220 / 1250 – 4300 |
Elmotor | |
HK v/omdr. | 88 / 4000 |
NM v/omdr. | 165 / 0-3000 |
Systemeffekt HK | 224 |
Systemeffekt NM | 385 |
Sek. 0-100 km/t | 6,7 |
Topphastighet km/t | 202 |
Forbruk blandet l/mil | 0,27 |
Utslipp CO2 g/km | 62 |
Egenvekt kg | 1735 |
Tilhengervekt kg | 0 |
Bagasjerom liter | 400 – 1510 |
Lengde cm | 435,4 |
Bredde cm | 180 |
Høyde cm | 155,5 |
Akselavstand cm | 267 |