Året var 1959, og motorsport var som råest. De store på banen er i dag legender. Aston Martin var en av de. Vantage AMR er til minne om legenden.
I 1959 vant Aston Martin 24-timers løpet på Le Mans med modellen DBR1. Ikke hørt om bilen? Da er du mest sannsynlig ikke så opptatt av motorsport. I dag er de få eksemplarene av denne modellen verdt ekstremt mye penger, og i 2017 ble en solgt for 22 500 000 amerikanske dollar.
Aston Martin er glad i sin motorsport-historie, og derfor bygges det en spesialserie av Vantage som har tillegget AMR. Denne modellen skal lages i 200 eksemplarer, og blir ettertraktet på samlermarkedet fra starten av. Av disse 200 blir 59 bygget som «Vantage 59», og om bilmarkedet for spesielle biler forholder seg slik det har gjort de siste årene, vil ikke dette være en dum investering. Disse 59 modellene vil bli lakkert i Sterling Green med gule striper, slik som racerbilen fra 1959. For de resterende 141 bilene kan kunden velge mellom Sabiro Blue, Onyx Black, China Grey og White Stone.
Motoren er den samme uansett hva du velger. V8eren på 4,0-liter yter 510 hk og 625 nm, og er plassert så langt bak og lavt som mulig for å oppnå beste tenkelige balanse i bilen. Vektfordelingen er nær 50:50 fram:bak, og tyngdepunktet subber nærmest asfalten.
Det spesielle med Vantage AMR er at den får en 7-trinns manuell girkasse levert av Graziano med et «dog-leg» første gir. Dette ble mye brukt i racing og betyr at du har førstegiret for seg selv, og andre giret der vanligvis første sitter. Racerbiler har ofte en slik løsning, fordi man sjelden har bruk for første gir, og man sparer da noen små øyeblikk ved å legge andre og tredje gir sammen.
Sammen med den manuelle girkassen har Aston Martin også bygd inn et system som kalles AMShift. Sensorer i girkassen som hele tiden overvåker clutch, girkasse og motorstyringen, gir muligheter for aktiv hæl-tå kjøring, samtidig som man kan gire selv om gasspedalen er i bunn.
Samtidig som man har gjort alt for å gi gode ytelser i spurt og toppfart – akselerasjonen fra stillestående til 100 går unna på 4,0 sekunder og toppfarten nærmer seg 320 km/t – skal effektive kjeramiske bremser gjøre bremselengden så kort som mulig.
Målene på Aston Martin Vantage AMR er 446,5 x 194,2 x 127,4 (lengde x bredde x høyde i cm), mens akselavstanden er 270,4 cm. Vekt er 1499 kg uten fører og nødvendige væsker, olje og drivstoff.
Bilen leveres fra siste kvartal 2019 og den selges etter «første mann til mølla»-prinsippet. Prisen er 149 995 pund i England for 141 av de 200 eksemplarene, mens 59-serien betinger 15 000 pund ekstra.