Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 8. desember: Suzuki SJ 413

Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 8. desember: Suzuki SJ 413

Av Redaksjonen

Suzuki SJ 413 kom i 1984 og ble en suksess her til lands, og første forsmak på en offroadtrend som fortsatt lever i beste velgående. Suzuki sin lille jeep får dermed være med i kalenderen fordi den er viktig, men kanskje ikke en personlig favoritt for alle i redaksjonen i Bil og Motorbloggen. Likevel er vi nok alle enig i at vi godt kan ha en slik stående på gårdsplassen, i tilfeller hvor vi ikke har annet å gjøre enn å drive dank i et grustak.

Suzuki startet produksjon av sin lille jeep i 1970 med modellbetegnelse LJ (Light Jeep) 10. Under panseret satt en liten 2 sylindret motor på 359 ccm. LJ 10 ble senere LJ 20 og LJ 50 der den største fikk en 3 sylindret motor på 539 ccm.

Suzuki SJ410 kom i 1981 i helt ny utgave. Den tok Norge med storm og utover 80-tallet ble den en stor hit. Designet var riktig med visse likhetstrekk til amerikanske Jeep. Mange så på Suzukien som det perfekte framkomstmidlet, og man brukte den uansett hvor man skulle.

Da den kom i 1981, var det flere varianter å velge mellom. I Japan var det fortsatt en keicar, med de reguleringene det innebar. Motoren måtte være liten, så SJ30 kunne man få med både en 550 ccm og en 660 ccm, begge 3 sylindrede.

I resten av verden ble bilen litt større, og fikk mer motor. SJ40 / SJ410 fikk en 4 sylindret 1,0 liters motor. Effekten på 45 hk ga minisuven en toppfart på 109 km/t.

I 1984 kom SJ413. Under panseret satt det nå en 1,3 liters motor, og man hadde også utstyrt bilen med moderne 5 trinns girkasse og servobremser med skiver foran og tromler bak. Modellen holdt seg stort sett uforandret frem til 1998, da en mer moderne Suzuki Jimny kom på markedet.

Suzuki SJ ble solgt i mange land, under mange navn. I USA ble den kalt Samurai, i Australia var den Sierra og Holden Drover, mens i Sør-Amerika ble den ofte solgt under Chevrolet sitt varemerke.

Suzuki SJ413 blir stående som et ikon, og selv om den ikke hadde de skarpeste kjøreegenskapene, ikke den beste sikkerheten eller de tryggeste offroadegenskapene, har den gledet mange både på og utenfor veien.