Av Vegar Bjørge
Med basis i British Leyland’s Mini ble en annen fantastisk supermini skapt. Innocenti Mini kom på markedet i 1976, ikke helt ulik sitt opphav, men likevel så forskjellig.
Nuccio Bertone sto bak den nye designen og man introduserte Innocenti Mini i to versjoner. Det var den lille 90 L med en 998 ccm motor på 44 hk, og en med litt større 120 L som fikk 1275 ccm motoren på 64 hk. Disse ble senere oppgradert til henholdsvis 50 og 65 hk.
Innocenti var under British Leyland Motor Corporations eierskap, men da disse gikk konkurs i 1976, ble Innocenti kjøpt opp av de Tomaso. Dermed dukket også Innocenti Mini opp i en de Tomaso versjon, og tøffere har vel aldri en Mini vært?
Bilen sto klar i 1977 med Innocenti sin opprinnelig form som basis. Med dyp spoiler i fronten, tåkelykter og tøffe skjermbreddere, skilte den seg likevel ut fra den litt mer tamme Innocenti Mini. Motoren var også oppgradert å hadde nå en effekt på 75 hk.
I 1980 kom en facelift og modellen fikk mer utstyr og noe forandringer i karosseriet som resulterte i 5 cm mer lengde. Likevel kan man si at bilen fortsatt kunne frembringe klaustrofobiske følelser med sin begrensede lengde. I sin største versjon målte Innocenti Mini de Tomaso 317 cm i lengden, 150 cm i bredden og 136,5 cm i høyden.