Mellomrommet mellom suksessmodellene CX-3 og CX-5 fylles. Ikke av CX-4, men av CX-30.
Store CX-5, en SUV på størrelse med Toyota RAV4 og Honda CR-V, har vært en stor suksess i Norge, men den er både stor og om ikke dyr, så noe kostbar i toppspec. I alle fall om man ikke trenger all plassen modellen tilbyr.
Samtidig er CX-3 snau. En fantastisk bil å kjøre, med godt design og fint interiør, men ikke med baksete og bagasjerom for en familie.
Dermed denne: CX-30 (vi vet ikke hvorfor den ikke heter CX-4…). Både lengde og bagasjerom er identiske med Nissan Qashqai – 4,39 meter og 430 liter. Volkswagen Tiguan er snaue 10 cm lenger, mens storebror CX-5 er enda nesten 10 cm lenger enn den igjen.
Vi har nettopp sett nærmere på bilen under verdenspremieren i Genéve, og kan fortelle at den ser minst like bra ut som bildene antyder. Denne SUVen er langt mer sportslig i linjene enn de fleste konkurrentene, og vi har stor sans for både front, linjer og bakpart.
Ved siden av bilen i seg selv, er selvfølgelig den store nyheten at den får Skyactiv-X-motoren. Mazdas høykompresjonsmotor med potensiale for forbruks- og utslippsreduksjon på 20 til 30 prosent, er en av de mest spennende nyvinningene i bensinmotorens historie. Den har også et 24-volts mild hybrid-system. Du kan lese mer om den ved å trykke her.
Sammen med den kommer manuell eller automatisk girkasse, begge med seks trinn, og valg mellom for og firehjulsdrift. Sistnevnte er oppdatert sammenlignet med tidligere, både for bedre virkning og mindre mekanisk friksjon.
Mazda forsikrer også at alle aktive og passive sikkerhets-systemer er av siste generasjon, blant annet får bilen køkjøringsassistent. Også utstyrsnivået skal være bra med eksempelvis 12-høytallers Bose-anlegg, head-up display og Apple Carplay på den 8,8 tommer store widescreen-skjermen i midten.
Det skal ha blitt brukt betydelige ressurser på interiør og komfort, både høy kvalitetsfølelse og lite støy og vibrasjoner, trekkes frem som høydepunkter.
Nye CX-30 ankommer Norge til høsten.