Europas mest solgte pickup blir både sterkere og mer drivstofføkonomisk. Den får også bedre førerassistenter, og ny automatkasse.
Typisk for alle bilmodeller så kommer de til et punkt hvor livet stritter litt i mot. Dette er sånn midt i livssyklusen, og slik burde det da være for Ford Ranger, men dette er en pickup som er på salgstoppen i Europa.
Likevel er det tid for litt oppgraderinger, og Ford har latt Ranger få sin drivstoffgjerrige 2,0-liters diesel, og får også den nye 10-trinns effektive automatkassen til Ford. Resultat er 9% lavere dieselforbruk. Den sterkeste versjonen av motoren leverer 213 hk og 500 nm takket være biturbo. Den gamle 3,2-liters TDCi-motoren leverte 200 hk og 470 nm. I tillegg tilbyr Ford versjoner med 130 og 170 hk. Alle har firehjulsdrift som standard.
– Ford Ranger er allerede Norges nest mest solgte pickup. Med nye Ranger vil dette bli en enda mer attraktiv pickup. Den har en uslåelig kombinasjon av hengerkraft, drivstoffeffektivitet og smarte førerassistanseteknologier. Med den nye 2-liters EcoBlue dieselmotoren får du en kjøreopplevelse som i en personbil. Med FordPass Connect-modem i bilen åpner det seg også en rekke nye og spennende muligheter, enten du bruker den som arbeidsbil eller på fritiden, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Samtidig som Ranger får ny motor og girkasse, blir det også mer utstyr på pickupen. Den blir først i klassen som tilbyr antikollisjon med fotgjengeroppdagelse og intelligent fartsholder. Nå får du også parkeringsassistent og nøkkelfri start. Dette kommer i tillegg til utstyret som hittil har blitt levert på Ranger.
Det nye systemet FordPass Connect er en modemteknologi som gir deg nye muligheter til å få informasjon om bilen. Med FordPass Connect får man også en Wifi-Hotspot hvor hele ti enheter kan være tilkoblet internett. Denne teknologien kommer etterhvert i alle Fords modeller, og selvfølgelig har nye Ranger denne løsningen.
Det er som tøft nyttekjøretøy de fleste bruker Ranger. Derfor er nyttelasten nå opptil 1252 kg og hengervekten kan være inntil 3500 kg. Bakkeklareringen er 23 cm og den kan kjøre i 80 cm dypt vann. Fjæringssystemet er justert for en mer behagelig kjøreopplevelse.
– Nye Ford Ranger er klar for det meste, enten det er tøffe arbeidsoppgaver igjennom uken eller for trekk av tilhenger, båt- og hestehenger i helgene. Markedets råeste pickup har blitt enda råere, lover administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Fornyet indre betyr også forandringer utvendig. Nye lykter, støtfangere og farger er noe av det som hører med. På de påkostede versjonene får man Xenon hovedlys og LED-lys.
Nye Ford Ranger kommer som dobbel cab og singel cab, og i flere utstyrsvarianter der den tøffe Wildtrack skiller seg klart ut.