Av Vegar Bjørge
Det første som slår meg med nye Opel Mokka X er at den ser ekstremt fresh ut. Det skjer ikke ofte ved facelift, men Opel har lykkes med å forfriske Mokka så den holder stand noen år til.
Det andre som slår meg er at den er ganske dyr. 390 000 kr koster testbilen og da må man ta i betraktning at dette er en småbil. Med liten motor. Med begrenset plass. Jeg kunne også lagt til at den er dårlig utstyrt, men da lyver jeg og det gjør vi ikke på Bil og Motorbloggen.
Testbilen har 4-hjulsdrift, automat koblet sammen med en 1,4 liters bensinmotor på 152 hk og Premium utstyrspakke. Kanskje det er derfor den kryper veldig nær 400 000 kr? Vi må se til konkurrentene som først og fremst er Mazda CX3. Med 4-hjulsdrift, automat og en 2,0 liters bensinmotor på 150 hk koster den 382 000 kr. Da er det meste av utstyr tatt med, og den nærmer seg prisen på Opel Mokka X. Kanskje Opelen er litt for dyr, men den har litt mer utstyr enn Mazdaen. Vi går god for prisen!
Når man setter seg inn i Mokka X oppleves kupeen som romslig, selv om den er liten. Jeg finner meg godt til rette bak rattet, som har bra innstillingsmuligheter. Stolen er meget bra og har tilstrekkelig med justeringsmuligheter. Et stort pluss for justering av fremre kant på sete.
Det som virkelig imponerer er plassen bak. Her kan undertegnede sitte i lengre strekk uten å bli sliten eller føle at det er for trangt. Det er god plass bak meg selv, og høyden opp til taket er også tilstrekkelig. Bredden er god nok for 3 barn, men det blir vel intimt om man presser inn 3 voksne der bak.
På veien oppfører Mokka X seg eksemplarisk og automatkassen fungerer fint sammen med den sterke motoren. 152 hester holder i massevis og med et dreimoment på 245 nm fra 2 200 omdreininger, får man en avslappet og fin kjøreopplevelse. Girkassen girer ganske sømløst, og det er kun ved sportslig kjøring den blir litt masete. Man kan bruke pluss og minus knapp på girspaken for å gire manuelt.
I byen er Mokka X lett å manøvrere, og parkeringsassistenten gjør det enkelt og trygt å parkere på trange plasser. Mokka X har kompakte mål og får plass på de fleste steder. Styringen er lett og skapt for trange bygater, mens den blir noe fastere når hjulene får mer fart på seg.
Mokka X med 4-hjulstrekk er også en bil man kan ta med på litt mer utfordrende turer. Med høy bakkeklarering og godt grep, skal det ganske mye til før du må gi opp. I tillegg har man også god oversikt over bilens alle fire hjørner, så man føler seg trygg selv når det går over stokk og stein. Bakkestartassistent og utforbakkeassistent er med på gjøre fremfarten enda lettere.
Mokka X har mange sterke sider og når man tar med utstyret man får i testet utgave, er det ikke vanskelig å forstå at dette er en populær bil i segmentet. Premium utstyrsnivå betyr 16-veis AGR ergonomiske sportseter med elektrisk vippe-justering på sitteputen. Setene er i delskinn som standard, men testbilen har helskinn. Navi inteliLink 900 med DAB+ og 8″ berøringsskjerm, Bose Premium lydanlegg, Adaptive LED frontlyssystem, Opel Eye Førerassistentpakke.
I tillegg er Opel OnStar standard fra utstyrsversjon Innovation. Da får du din egen personlige rådgiver som hjelper deg med nesten hva det skulle være. Det betyr automatisk ulykkesvarsling, 24-timers telefon for øyeblikkelig hjelp, app til smarttelefon, klar for Wifi, Bil-diagnose og nedlasting av destinasjon. Det siste er smart når du er på reise. Du kan få hjelp til å finne nærmeste bensinstasjon, hotell, spisested eller campingplass eller lignende.
Opel har gjort en god jobb med Mokka X og oppgraderingene har gjort den en del år yngre samtidig som den virker mer moden. Bilen duger som familiebil og perfekt for de som ønsker å sitte høyt med godt overblikk.
Utstyret er omfattende og for bare noen få år siden, utenkelig i en slik type bil. De adaptive LED-lysene er smarte og bidrar til en komfortabel kjøretur. Med automat og bensinmotor på 152 hk har man også nok kraft til de fleste utfordringer. Vi konkluderer med at Opel fortsatt har en av de beste bilene i segmentet små Crossovere/SUVer.
Data:
Motor: R4, 1399 ccm, 152 hk v/5 600 omdr,, 245 nm v/2 200-4 400 omdr.
Mål: Lengde: 427,5 cm, Bredde: 178,1 cm, Høyde: 165,8 cm, Akselavstand: 255,5 cm,
Bagasjeplass: 356 – 1372 liter, Vekt: 1 406 kg, Tillatt tilhengervekt: 1 500 kg,
Fartsressurser: Toppfart 193 km/t, 0-100: 9,7 sek
Forbruk: 0,64 l/mil, CO2-utslipp: 148 g/km