Mitsubishi Outlander PHEV er en av Norges mest populære biler, og etter en uke bak rattet, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor.
Av Vegar Bjørge
Små, men viktige forandringer
Mitsubishi Outlander PHEV har fått noen viktige oppgraderinger, og det viktigste er først og fremst batterikapasiteten. Tar man på riktig briller, finner man også andre forandringer.
Utvendig er det mer krom i fronten, noe som gjør at den ser tøffere og mer moderne ut. Bakenden har også fått små justeringer, og resultatet er bra, men konservativt.
Påkostet
Innvendig handler det om forandringer som er så små at de knapt synes. En ting vi legger merke til, er at den har fått Sport-knapp og hendler bak rattet. Begge deler har andre funksjoner enn man først tror. Vi kommer tilbake til det.
Toppmodellen S Edition har alt av utstyr, og de nye skinnsetene med diamantsøm er elegante og gode å sitte i. Passe mye støtte og myke nok til å kunne betegnes som komfortable, og man sitter gjerne lenge i slike stoler. Interiøret fremstår ellers som oversiktlig og ryddig.
Materialvalget føles påkostet, selv om man finner hardplast her og der. Infotainmentskjermen er ikke av det mest elegante slaget, men viser informasjonen på en god måte. Den er også lettvinn i bruk, når man først har brukt litt tid på den. Knapper sitter på vante plasser hos Mitsubishi, og de som har kjørt Mitsubishi før, finner fort fram til det man trenger.
God plass
Plassen bak rattet og i baksetet er mer enn godkjent, og dette er ganske så perfekt for en familie på fem. Førersetet og rattet har gode innstillingsmuligheter, og biltester Bjørge finner seg godt til rette. I baksetet sitter 2 voksne godt, mens 3 barn heller ikke er noe problem. Helt bakerst kan man få med seg minst 463 liter bagasje. Baksetene kan justeres og felles, så man har flere muligheter for og få med seg det meste, uansett om man er på handletur eller ferie. 1602 liter rommer bagasjeplassen med baksetene nedfelt.
Lengre rekkevidde
Mitsubishi Outlander PHEV skal gå 54 km på ren elektrisitet. Det er bra i en så stor bil. Jeg klarte ikke å komme over 50 km, men ble likevel positivt overrasket over forbruket på bilen. Effekten er høyere, og nå yter motorene tilsammen 224 hk. Sprek er den likevel ikke, men de som vil ha en sportsbil, kjøper noe annet enn Mitsubishi Outlander.
Større motorer
Bensinmotoren er ny, og 2,4 literen yter 135 hk/211 nm, og med elmotor på både på fremre og bakre hjulpar, som også har 10% mer ytelse enn før, har Mitsubishi laget et smart firehjulsdriftsystem som de kaller S-AWC. Dermed kan den også kjøres helelektrisk når man har behov for trekk på alle hjul. I tillegg er elektrisk drift mulig opptil 135 km/t, men regn ikke med lange perioder i et slikt tempo, uten bruk av bensin. Batteriet har økt til 13,8 kWh.
Sport?
Vi må ta Sport-knappen, som egentlig er så malplassert som det går an. Trykker du på den, skjer det nærmest ingenting. Den blir litt rappere i drivlinja, og noe mer regenerering av strøm når man slipper gasspedalen. Undertegnede brukte knappen ytterst sjelden, og ser ikke poenget med å ha den.
Hendler bak rattet tyder også på litt sport, men i stedet for å gire ned og opp på noen falske trinn i en girkasse, handler det om regenerering av strøm. Dette er selvfølgelig litt misvisende, men ganske nyttig. På det mest ekstrem trenger du ikke bruke bremsepedalen for å få stopp på bilen, i tillegg lades batteriet med energi.
I testperioden gikk bilen billig, og bensinforbruket på en 120 km lang tur i godt tempo, med fulladet batteri ved start, resulterte i 0,52 l/mil i tillegg til ca 10 kWt med strøm. Ganske bra, men man er avhengig av å lade så ofte man kan, for å holde drivstoffutgiftene lave.
Bilstein for bedre kjøreegenskaper
Om Outlander PHEV ikke oser særlig sport, selv med Sport-knapp og hendler bak rattet, er det sportslig å utstyre bilen med Bilstein-dempere. Disse gir bilen et mer fast oppsett, som gir kjørbarhet også på svingete veier, men Bilstein-demperne gir også bedre komfort ved fullastet bil.
Langtur lokomotiv
Om man tar Outlander PHEV på langtur, så får den vist fram sine styrker. Sett deg godt til rette, og du kan kjøre mil etter mil, og time etter time. Selvfølgelig kan noen irritere seg over girkassen ved forbikjøringer, men tar du livet litt mer med ro, gjør den trinnløse girkassen en god jobb.
Støyen er forbedret, og det er noe du også merker på langtur. Den påkostede S Edition har fått ekstra støydemping, og dermed reduseres forstyrrende vindsus og dekkstøy. Outlander PHEV er med andre ord stillegående, unntatt når man akselerer kraftig.
Godt utstyrt
Sett på favorittmusikken og det påkostede musikkanlegg fra Rockwood gir deg godlyd hele veien. Navigasjonen må du ta fra telefonen din, men med den tilkoblet, er det heller ikke noe problem. Sikkerheten ivaretas av hjelpesystemer, og komforten forsterkes av adaptiv cruise control og gode automatiske lys. At man må stoppe litt ofte på grunn av liten bensintank, er noe vi tilgir. Mitsubishi Outlander PHEV har blitt en enda bedre bil, og dermed blir også salget deretter.
Konklusjon
Mitsubishi Outlander selges i bøtter og spann her til lands, og grunnen staves PHEV. Plug-in Hybrid er populært, og med subsidier blir de prisgunstige. Dermed kan man få en stor familie SUV med firehjulsdrift og bra med utstyr til rundt 500 000 kroner.
Det oppsummerer nok det hele. Mye plass, billig i innkjøp, billig i drift om man lader ofte, mye utstyr og firehjulsdrift. Tar man også med at det er en riktig så trivelig bil å kjøre vanlige turer med, så forstår man godt Mitsubishi Outlanders tak på kundene. Oppgraderingene på 2019 modellen gjør bilen enda bedre, og salget blir nok fortsatt bra i tiden framover.
Mitsubishi Outlander PHEV | |
Pris fra | 429 900 |
Pris testbil | 504 900 |
Motortype | R4 bensin + 2 elmotorer |
Gir | Trinnløs |
Motorvolum ccm | 2360 |
HK | 224 |
Nm | 211 |
Sek. 0-100 km/t | 10,5 |
Topphastighet km/t | 170 |
Forbruk blandet l/mil | 0,5 |
Utslipp CO2 g/km | 115 |
Egenvekt kg | 1900 |
Tilhengervekt kg | 1500 |
Bagasjerom liter | 463 – 1602 |
Lengde cm | 469,5 |
Bredde cm | 180 |
Høyde cm | 171 |
Akselavstand cm | 267 |