Av Vegar Bjørge
Corvette er et ikon og kommer nå i ny utgave. Flere hester enn noen gang, råere enn noen gang og mer eksklusiv enn noen gang. Corvette har gått fra å være en amerikansk drøm til og bli en drøm for oss alle. Mer uoppnåelig enn noen gang, og bilen som kom til verden som et resultat av stor etterspørsel etter sportsbiler, er nå for de som ønsker seg supersportsbil. Før kunne nesten alle kjøre en Corvette, nå må du snart ha kjørekurs for å få det beste ut av den. Ting forandres, men heldigvis handler fortsatt Corvette om stor motor, og ingen innblanding av noen elektrisk hjelp.
ZR1 er toppmodellen i Corvettefamilien og den har mer effekt enn de fleste andre supersportsbiler. 765 hestekrefter fra en V8 på 6,2 liter. Maks dreiemoment er 969 nm. Fantastisk! 7 trinns manuell girkasse er standard, men man kan få bilen med 8 trinns automatkasse. Manuell er å foretrekke.
Karbonfiber er flittig brukt for å holde vekten nede. Dermed er rekordtider på Nurburgring igjen aktuelt. Akselerasjonen til 100 er på rundt 3 sekunder, mens toppfarten rundt 340 km/t. Selvfølgelig er det kun bakhjulene som skal kontrollere denne kruttønna, og dermed bør man nok ha et godt forhold til distriktets dekkhus.
To forskjellige aeropakker tilbys. En standard pakke med lav vinge for maks fart, og en pakke hvor man får alt man trenger for maks downforce. 430 kg downforce loves om man stiller inn bilen optimalt. I tillegg finnes det en Sebring Orange Design pakke.
Prisen er 120 000 dollar, altså ikke bilen for alle, men likevel et funn i forhold til konkurrentene.