Tekst og foto: David K Andersen

Folke-Lexusen, CT200h, og bestselger NX300h, får facelift
samtidig. Er oppdateringene nok til å hamle opp med tøff konkurranse? Vi har
prøvekjørt.
Begge disse bilene har nettopp det – tøff konkurranse.
Kompakt-bilen CT må hamle opp med Audi A3, BMW 1-serie og Mercedes A-klasse,
mens NX har det enda verre. Den skal takle helt ny Volvo XC60, helt ny BMW X3,
nesten ny Audi Q5, storselgeren Mercedes GLC, og til og med Jaguars F-Pace og
Alfa Romeo Stelvio.
Snakk om utfordring. Vi tar en av gangen.

CT
CT200h ble en umiddelbar hit for Lexus i Norge da den ble
lansert tilbake i 2011. For første gang kunne man kjøpe en premium kompaktbil
som hybrid: Engangsavgiften ble liten, og dermed fikk du mye for pengene. Den var (og er) naturligvis også økonomisk å kjøre med.
Men det var 6 år siden. Spørsmålet nå, er om en facelift er
nok til å holde modellen attraktiv enda et par års tid.
Forandringene er ikke så store, men du ser forskjell.
LED-lyktene foran har fått nytt utseende, innrammingen av tåkelysene er ny, og
kanskje viktigst: Grillen har blitt mer dominerende. Bak er lysene nye,
og det er noen forandringer på bakluken og fangeren. I tillegg er felgene
oppdatert, og det finnes nye fargevalg.

Forandringene i seg selv funker fint, og siden CT har såpass
spesielt design generelt, ser den fortsatt moderne ut. Om man så har sansen for
utseendet eller ikke, blant annet er jo C-stolpen nokså spesiell, er
naturligvis en annen sak.
Innvendig er det nye farger, nye mønster i seter og noen
andre mindre endringer av design. Den største nyheten er mulighet for
infotainmentskjerm på hele 10,3 tommer, og så er informasjonsdisplayet i
instrumenteringen nytt – det måler nå 4,3 tommer.
Selv har jeg faktisk aldri tidligere kjørt CT, så en
sammenligning med utgående modell kan jeg ikke by på.
Derimot slår jeg raskt fast at premium-følelsen er god. Den
er selvsagt essensiell om du skal hevde deg i dette selskapet. Det er noe
ganske annet å sette seg inn i en CT, enn det er å ta plass i Auris – om du
skulle lure.

Den typiske cockpit-følelsen de fleste Lexuser gir – der du
føler deg nedsunket og omgitt av midtkonsoll og dørsider fremfor å «sitte
oppå», er fullt til stede. Og det på tross av noe manglende justeringsmulighet
nedover for setet, og utover for rattet.
Selv om infotainmentsystemet er kraftig oppdatert med ny
skjerm, føles det fortsatt ikke like moderne i utseende og styring som de beste
konkurrentene, men heller ikke noe særlig bak. Systemet har alt du trenger, og
er fint å bruke.
Plassen i baksetet er ok, jeg sitter problemtfritt bak meg
selv (men er også 175 cm kort), mens bagasjerommet med sine 375 liter er ok,
men heller ikke mer.
Ute på veien har bilen visse begrensninger når det kommer
til drivlinjen, 136 hestekrefter system-effekt er ikke all verden, og den
trinnløse automaten lar på kjent vis turtallet løpe av gårde når du trykker
gassen helt ned.
Men fordelene er også der. For eksempel gjør CTens hybridsystem en god jobb inne i byen. Ett av kjørepassene under lanseringen i Madrid, besto av halvannen times bykjøring i tett trafikk. Halvparten av tiden var bensinmotoren slått av. Helt ned på oppgitt forbruk på 0,38 pr mil
kommer du nok sjeldent, men å kunne kjøre en bensinbil på rundt halvliteren i
byen, uten at det er en ladbar hyrbid med noe å gå på av ladestrøm, er det ikke mange som slår.

Ellers imponerte den lille Lexusen meg både i by og på
landevei. Den er fast i fisken og kjører med både presisjon og kompetanse. Du
har masse veigrep i svingene, og styringen er presis og fint vektet.
Drivlinjen setter visse begrensninger for den aktive
kjøringen, men om det ikke bugner over av kjøreglede i tradisjonell forstand,
setter du hele tiden pris på at den kjører som den påkostede premiumbilen den
er.
Komforten er høy, med lavt støynivå, gode seter og fin
fjæringskomfort. Den er kanskje i stiveste laget over skarpe ujevnheter, men
utenom det kan du nyte tilværelsen.
Sammenlignet med konkurrentene, mangler CT valgmuligheter på
drivlinjer, og også litt på andre områder, men tar mye igjen på pris. Den
starter under 300 000 kroner, og ender ikke mye over 400 om du tar med alt
utstyr. Det er ikke enkelt å slå det, og resultatet er at prishoppet fra en
vanlig kompaktbil som Toyota Auris eller Volkswagen Golf, er begrenset. Her får
du mye for pengene, CT200h er en fin måte å komme seg over på premium på.

NX
For mange norske familier, er en bil som dette drømmen. Ikke så rart. Yttermålene er ikke så voldsomme, så den passer fint for norske veier. Samtidig er plassforholdene innvendig gode. 
NX300h har i tillegg den samme fordelen når det kommer til pris som alle andre Lexuser: Engangsavgiften blir forholdsvis lav, og dermed koster ikke en fullutstyrt versjon nesten en million, slik enkelte konkurrenter gjør. Her kan du holde deg under 700 000 kroner. Fortsatt mye penger, men så får du også ganske så mye bil for dem. 
Utvendig er forandringene litt større enn på CT. Hele fronten er stort sett ny: Støtfangeren, grillen og lyktene. Ved siden av å se mer moderne ut, uttrykker NXen en fin kombinasjon av tech og muskler. Langs sidene er det mest de nye felgene som er nytt, mens det bak har kommet nye lykter. Bakluka har dessuten blitt elektrisk, og kan åpnes med fot-vift under støtfangeren.
Egentlig ikke all verden, men det var vel strengt tatt nesten ikke nødvendig med en utvendig forandring heller. Den kom jo i 2014, så den er ikke særlig gammel, og dessuten har den et meget skarpt design i både linjer og detaljer. Antydning til alder, er ikke mulig å finne, og det er kult at Lexus har laget en SUV som ikke ligner på noe annet i denne tettpakkede klassen.

Innvendig, er det skarpe designet fra utsiden videreført, og det er kombinert med den typiske Lexus-feelingen. Vi snakker cockpit-følelse, hvor du er omringet av instrumenter, kontrollenheter og paneler, og om påkostede materialer og nøyaktig utførelse.

Det er en del greier å holde styr på, selv om det er ryddet litt i knapperekkene nå, er det fortsatt mye å trykke og vri på. Selv liker jeg det – passer på en måte sammen med den cockpit-greia. Og så setter jeg pris på følelsen i en del av kontrollpunktene – de både ser ut som, og kjennes ut som typisk kostbare Hifi-anlegg. Spesielt godt, liker jeg de nye vippehjulene til klimaanlegget.

Med faceliften, kommer en ny 10,3-tommers infotainmentskjerm, med forbedret brukervennlighet. Ikke standard på de rimeligste modellene, men der den er, hever den inntrykket en god del.

Ute på veien er NX først og fremst svært komfortabel. Gode seter, behagelig lavt støynivå og glimrende fjæringskomfort, er høydepunktene. Det er også på disse feltene den gjør det best sett opp mot konkurrentene.

I biler med adaptivt understell, har demperne fått betydelig større fleksibilitet, de har nå evnen til å endre karakteristikk 20 ganger raskere enn tidligere. Du kan selv velge kjøreprogram, men chassiset tilpasser seg også vei og kjørestil automatisk.

Drivlinjen er den samme som før, og mange kjenner den sikkert også fra RAV4 Hybrid. Den oppleves imidlertid som mer raffinert i denne enn i Toyotaen. Bedre isolasjon og mer fleksibelt oppheng er sikkert årsaken, men du får en annen fordel på kjøpet: Når gassen går i bunnen, og motoren ruser opp for å la girkassen utføre akselerasjonen, er det knapt hørbart.

Akselerasjonen er ekstremt lineær, så den føles ikke voldsomt rask, men i realiteten øker hastigheten i godt tempo. De 197 hestekreftene den har totalt, leverer 0-100 km/t på 9,2 sekunder. Forbruket er oppgitt til litt over halv-literen pr mil ved blandet kjøring, men da skal du nok ta det litt pent. 2,5-literen drar fort litt mer om du er tung på gassen.

For den aktive føreren, tar drivlinjen bort noe av responsen i kjøreopplevelsen, men i normal kjøring, er det vanskelig å kritisere NX. Den treffer godt på design, utstyr, premiumfølelse og økonomi. Faceliften forsterker de egenskapene. Jeg liker også imaget: Blant mange tyske konkurrenter ute på veien, skiller du deg akkurat passe fra mengden med NX300h.

Data:

CT200h
NX300h
Pris fra
298 800
526 300
Motortype
R4 bensin + el (ikke ladbar hybrid)
R4 bensin + el (ikke ladbar hybrid)
Motorvolum ccm
1 798
2 494
HK o/min
136 5 200 (systemeffekt)
197 (systemeffekt)
Nm o/min
142 2 800 (bare bensinmotor)
210 4 200 (bare bensinmotor)
Sek. 0-100 km/t
10,3
9,2
Topphastighet km/t
180
180
Forbruk blandet l/mil
0,38
0,51 – 0.53
Utslipp CO2 g/km
88
116 – 123
Egenvekt kg
1 485
1 785
Tilhengervekt kg
1 500
Bagasjerom liter
375
555
Lengde mm
4 355
4 640
Bredde mm
1 765
1 845
Høyde mm
1 455
1 645
Akselavstand mm
2 600
2 660