Av David K Andersen
Ford kunne sjokkert med første og andreplass i Monte Carlo, men med problemer for Ott Tanak måtte de nøye seg med Ogiers seier. Debuterende Toyota tok en imponerende andreplass med Jari-Matti Latvala bak rattet.
Det så imidlertid ikke ut til å bli Ogiers løp. Han gjorde en tabbe tidlig og havnet langt ned på listen. Istedet var det Thierry Neuville i Hyundai i20 Coupé som imponerte stort gjennom helgen og så ut til å kunne dra inn en forholdsvis komfortabel seier.
Men Monte Carlo er skummelt. Ulikt føre innad på etappene, vanskelige dekkvalg og mye annet gjør at den som satser alt også risikerer mye. Dessverre gikk det slik for Neuville: Lørdag ettermiddag røyk bakhjulsopphenget, og da hadde Ogier kjørt seg opp til andreplass og lå klar til å hove inn seieren.
Nå er som sagt Monte Carlo spesielt, så vi skal ikke måle de ulike bilene og sjåførene riktig ennå selv om vi har lyst. Med nye biler og mange førerbytter er 2017 utrolig spennende. Vi kan imidlertid slå fast at Ogier er rask som alltid og at den Ford Fiestaen, den går fort! Dessverre fikk Tanak motorproblemer i morges, så driftssikkerhet kan naturligvis være et tema for Forden. Han klarte imidlertid tredjeplass, så for Ford, eller rettere sagt M-Sport, er dette uansett et utrolig resultat.
Fort går naturligvis også Hyundaien, noe Neuville besviste både gjennom løpet og ikke minst på Power Stage som han vant med sinnssyke 30 sekunder. Dette er et team som kan gjøre store ting i år.
At Toyota tok andreplass er et utrolig comeback. Forrige pallplass kom med Carlos Sainz i Autralia i 1999, så teamsjef Tommi Mäkinen er nok temmelig fornøyd med denne debuten. Det var egentlig Latvalas teamkompis Juho Hannien som gjorde det best fra starten av, men fikk problemer med hjulopphenget etter en tabbe fredag. Latvala fikk imidlertid opp farten etterhvert – det var litt småproblemer med bilen som ble tatt hånd om underveis – og kunne altså delvis takket være andres frafall kjøre inn til andreplassen.
Citroenen hang for øvrig også med, og fra starten av løpet så det ut til at Kris Meeke kunne ende på pallen, men han kjørte av på fredag. Craig Breen ble dermed beste Citroen på femteplass bak Sordo i Hyundai. Breen kjørte for øvrig en 2016-bil. Elfyn Evans tok sjette.
Som vi vet kjører foreløpig ingen av de norske i toppklassen ennå i år, men Andreas Mikkelsen kjørte en Skoda i klassen under (WRC2). Mikkelen dominerte klassen fullstendig, og endte på 7. plass totalt i løpet. Gi den mannen en 2017-spec WRC-bil for svingende!