Av Vegar Bjørge
Kanskje det var på tide for Jaguar å få på plass en modell i SUV-segmentet. Porsche har vært der lenge, og eksotiske Lamborghini var der på 80-tallet og har igjen noe på gang, mens Maserati også har kommet på banen den siste tiden. Eksklusive SUVer er hottere enn håndballgutta, og F-Pace er da en logisk modellutvidelse hos Jaguar, og den imponerer fra start.
Designet er bra. Den er tøff og virker robust. Den er slik en SUV skal være. Fronten er typisk Jaguar med stor grill og Jaguarlykter. Linjene langs siden er elegante og over hjulene har den fått litt muskler. Bakenden har også likheter med både XE og XF.
Innvendig kjenner vi oss også igjen. Mye lik instrumentering som resten av modellene til Jaguar. Interiøret bærer preg av høy kvalitet og logisk plassering med føreren som midtpunkt. Undertegnede finner seg fort til rette, men må leite litt for å finne knappen til varmen i setene. Den finner man inne på den store touchskjermen i midten, og når man har vendt seg til det, er det egentlig helt ok.
Stolene er av god kvalitet, og man sitter meget godt i skinn som enten kan varmes opp eller kjøles ned. Det er slik vi forventer i premium. Rattet er godt å holde i, har logiske knapper, og har bra innstillingsmuligheter, noe også setene foran kan skilte med. Det er ikke vanskelig å sitte komfortabelt på lengre reiser, og jeg har ingenting å utsette når jeg først har satt meg til rette. Og slik fortsetter det på alle plassene i F-Pace. Unntaket er sete i midten bak, som kun egner seg for mindre barn.
Jaguar F-Pace er større enn man kunne tro, og konkurrentene virker faktisk litt puslete når man parker ved siden av de. Den er litt lenger enn BMW X3, men noe kortere enn BMW X5. F-Pace er med sine 194 cm bredde, ganske mye bredere enn X3 og omtrent som X5. Noen vil sette F-Pace opp mot Porsche Macan, men testet versjon er litt for tam til en slik sammenligning. Toppmodellene med over 300 hk kan nok ta opp kampen mot Macan, men det får vi komme tilbake til i en annen test.
Jaguar F-Pace ligger fint på veien og har både komfortable og sporslige kjøreegenskaper. Sportsbilsegenskaper er likevel vanskelig å få til i en SUV, og Jaguar F-Pace er ikke en sådan. Heldigvis sier jeg, for en slik type bil må tilby en god del komfort. Jaguar F-Pace er nemlig først og fremst en premium familiefrakter, og det er på vanlige veier i god fart den trives best. Så er det noe med tryggheten om å kunne ta seg fram nesten over alt. F-Pace kan bestilles med bare drift fram, men denne utgaven blir ikke av de mest vanlige. De fleste går for en utgave med 4-hjulsdrift og automat. Med Jaguar sitt intelligente 4-hjulstrekksystem, kan man kjøre over stokk og stein.
Styring, chassis, motor og girkasse jobber i fin harmoni, og det er så man lengter ut på veien. Jaguar kan skilte med flere kjøreprogrammer, så det adaptive understellet, styring, motoren og girresponsen kan stilles inn etter ønsket kjøremønster. Mitt valg havner ofte på komfort og i dette moduset er F-Pace en drøm. Den svelger ujevnheter på en fin måte, og nesten uansett hvor rotete veien er, blir det aldri komfortabelt. Det blir det om du setter den i sport. Da er den med engang strammer, også over ujevnheter. Styringen har fin balanse mellom sport og komfort, og er kanskje best i klassen? Man kan registrere litt motorstøy, men de fleste vil nok ikke kalde det støyende.
Dieselmotoren i testversjonen er fleksibel med godt med krefter allerede på lavt turtall. 430 nm ved 1750 omdreininger er bra og fartsressursene er det heller ikke noe og si på. Sprinten opp til 100 tar 8,7 sekunder mens toppfarten er 2017 km/t. Automatkassen fra ZF med 8 trinn bidrar til at dette er et veldig godt valg. Om man vil ha mer pulver kan Jaguar tilby utgaver med inntil 380 hk i F-Pace. Det burde holde for de aller fleste.
Jaguar har gjort F-Pace så lett som mulig, og både motor og chassis er bygd opp i aluminium. Med Ingenium-motoren sparer man 20 kg i forhold til tilsvarende motorer. Dette bidrar tl at Jaguar også har klart å få til en nærmest 50:50 vektfordeling. Dette er selvfølgelig viktig om man vil ha en dynamisk og sportslig kjøreopplevelse.
Utstyret i testbilen er upåklagelig og man har det aller meste man trenger i tillegg til masse man ikke trenger. Stereoanlegg og infotainmenpakke er av beste sort. Sikkerhetsutstyret er det heller ikke noe og si på. I tillegg har testbilen ekstra store hjul og litt utvendig styling som gjør den ekstra fin.
Konklusjonen etter en uke er at denne leverer jeg ikke fra meg. Jaguar har laget nærmest en perfekt SUV, selv om det koster litt. Den starter på 609 900 kroner og det er lett å havne over millionen om man krysser for det meste av det man kan få. Motoren duger for de aller fleste, men om du går for sport, må du velge en av de sterkere utgavene. Materialvalget forsvarer prisen og er på et høyt nivå. Du får en smart og fin SUV om du går for F-Pace. Den vekker også oppmerksomhet, og det er aldri feil.
Tekniske data: Jaguar F-Pace 2,0 D AWD Aut. Portfolio
Motor: 4-sylindret turbo diesel, 1999 ccm, 180 hk v/4000 omdr. 430 nm v/1750-2500 omdr.
Mål: Lengde: 473 cm, Bredde: 194 cm, Høyde: 165 cm, Bagasjeplass: 650 – 1740 liter, Vekt: 1775 kg.
Forbruk: 0,52 l/mil, CO2-utslipp: 134 g/km, Akslerasjon til 100: 8,7 sek, Toppfart: 208 km/t
Pris fra: kr 776 900,-