En ny utgave av Skoda Kodiaq er klar, og det er det de sportslige genene som skal dyrkes. RS betyr sport, og SUVen blir dermed kraftigere og sportsligere. Det er bare å glede seg!
Av Vegar Bjørge
Om det er fornuftig, kan man nok diskutere, men alle vil ha SUV og mange vil ha sport. En vanskelig øvelse som ikke er alle forunt og mestre. Skoda vil forsøke, og først ut er Kodiaq. Mest sannsynlig er det bare starten, og flere SUVer vil få RS-emblem hos Skoda.
Om de klarer kunststykke å få Karoq til å bli sporty gjenstår å se, men med noen attributter utvendig, ser den ihvertfall mer sporty ut. Sort grill, doble eksospotter og 20″ hjul hører med, noe også dypere spoiler foran, og en liten vipp på taket gjør.
Full-Led frontlykter, digitalt dashbord, Alcantara-detaljer i seter og dører og en litt rå motorlyd bidrar til å skille RS-utgaven fra øvrige Karoq. Adaptiv fjæring er prikken over i’en, og ødelegger ikke mulighetene til en komfortabel kjøretur, når man har godt lei av sport.
Motoren yter 240 hk / 500 nm og det er 2,0 TDI-motor med biturbo som gjelder. Dermed får vi håpe at ikke verdens regjeringer ødelegger dette drivstoffets fremtid. Sprinten til 100 skjer på 7 sekunder og toppfarten er 220 km/t. Rundetiden rundt Nürburgring er 9 minutter og 29,84 sekunder. 7-trinns DSG girkasse er standard.
Pris kommer nærmere lanseringstidspunktet, som blir på nyåret en gang, og da kommer den også som 7-seter.