Nå kommer det en ny innstegsmodell fra Mercedes-AMG, men med 306 hk blir A35 rask nok for de fleste. Akselerasjonen er utrolig, og datalogger for bruk på racerbanen beviser hva bilen er kapabel til.
Av Vegar Bjørge
Innstegsmodellen er en liten kraftpakke, og fra M260-motoren har man tatt ut 306 hk og 400 nm. Vekta på 2,0 litern er holdt nede ved utstrakt bruk av aluminium. Avansert teknikk og firehjulsdrift gjør sitt til at akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t går unna på 4,7 sekunder. Toppfarten er regulert til 250 km/t. Dette er tall tett opp mot gamle Mercedes-AMG A45, og tallene imponerer. 7-trinns dobbelclutsjkasse er standard, og kan selvfølgelig også gires manuelt.
AMG A35 ble planlagt sammen med nye A-klassen, og dermed skal sluttproduktet være bedre enn noen gang. Toppsjefen for Mercedes-AMG, Tobias Moers, lover også en A45 i nær fremtid.
Alt som nye A-klassen har, har også AMG-versjonen, og dermed er den fullspekket med teknologi, hjelpesystemer og premiumfølelse, i tillegg til en stor dose sport. Sport består i å gjøre fronten enda stivere, så A35 blir mer stabil, også i høy fart.
5 kjøreprogrammer er tilgjengelig, fra Komfort til Sport+ og Individual, der man kan stille girkasse, motorrespons, styring, dempere og eksoslyd slik man selv ønsker. Man har også mulighet for å velge Slippery for vått og glatt føre. Da vil hjelpesystemene slå inn så fort man får antydning til hjulspinn eller sleng.
Innvendig har man AMG-stoler, AMG-ratt og AMG-dekaler så man aldri er i tvil om hva man kjører. Utvendig er større felger, AMG-front og AMG-spoiler på bakluka en selvfølgelighet.
A35 vil nok bli en del billigere enn hva A45 var, uten at den kan kalles gunstig. Verdenspremieren blir på bilutstillingen i Paris 2. oktober, med salgsstart samme måned. Biler leveres tidlig 2019.