Volkswagen har i mange tiår levert populære varebiler til entreprenører og håndverkere. Det vil fortsette, selv om vi nå er inne i den elektriske tidsalderen. Den nye I.D Buzz Cargo skal fylle de fleste lastebehov, når den er klar for produksjon.

Av Vegar Bjørge

Elektrisitet er en selvfølgelig drivkilde på fremtidens varebiler, og selv om det begynner og bli et utvalg av slike biler, er rekkevidden foreløpig for kort. Dette vil det skje noe med i nær fremtid, og jeg tror Volkswagen setter standarden med I.D Buzz-serien sin.

Bilen vi ser her er et konsept, men det skal være ganske likt det som blir produksjonsmodellen. Skal man komme med noen gjetninger, får vi et konvensjonelt Volkswagen-merke i grillen i stedet for et lysende emblem. Lyktene vil kanskje rammes inn med sorte lister og kanskje vi også fortsatt ser vanlige speil på bilen, når den kommer i produksjon. Jeg håper jeg tar feil på alle disse punktene, for konseptet ser meget bra ut.

Volkswagen låver at Buzz-serien, som hadde sin premiere i Detroit i 2017, kommer i 2022, mens vi kan håpe på Buzz Cargo allerede i 2021.

Cargo får 4. nivå selvkjøring, og da snakker vi om en bil som kjører helt på egen hånd til oppgitt destinasjon. Selvkjøringsassistenten kalles I.D Pilot, og vil bli videreutviklet frem til produksjon, og Cargo uten ratt kan fort bli en realitet.

Oppbyggingen av I.D – serien har vært et samarbeidsprosjekt mellom personbilsavdeligen og nyttekjøretøysavdelingen hos Volkswagen. De har brukt MEB-plattformen som gir store muligheter for varierte batteripakker. Dermed kan vi få en bil etter behov og lommebok, som går alt fra ca 300 km og over 500 km per lading. Tallen er etter WLTP-standarden. Et solcelletak øker den daglig kjørelengden med omtrent 16 km.

Målene på I.D Buzz Cargo er 504,7 cm x 197,6 cm x 196,3 cm (L x B x H). Akselavstanden er 300 cm og nyttelasten forsiktige 800 kg. Skyvedøren på siden er elektrisk, mens dørene inn til cabinen åpnes digitalt med telefonen din og en digital nøkkel. Konseptbilen er skodd med 20″ felger og dekk i dimensjonen 235/55.

Takket være selvkjøring på level 4, kan nå også arbeidsomme menn gjøre to ting på samme gang. Når man stiller inn bilen på I.D Pilot ved å trekke i rattet i noen sekunder, vil den gå over til selvkjøringsmodus. Da vris førersetet 15 grader, så føreren kan jobbe med den integrerte PC’en som er montert der midterste setet er. Man kan velge om man vil bruke midterste plassen som arbeidsplass, eller en ekstra sitteplass til en passasjer.

Informasjon til føreren skjer via skjermer, og føreren får trafikkinformasjon i sanntid via 3D-Head Up display i perfekt synshøyde. Annen informasjon kommer fra en tablet, som styrer underholdning, klima, telefon og annet man har bruk for.

Varerommet har fått ny tenking ombord, og «internet of things» er i sentrum. I samarbeid med tyske Sortimo har man laget et hyllesystem spesialtilpasset I.D Buzz Cargo med lyssetting og sensorer som kan samkjøres med andre systemer man har i bilen. Dermed kan man til enhver tid, overføre informasjon fra varerommet, til de som trenger det, for eksempel en som venter på vareleveranse. Man har også alltid full oversikt over plass som er tilgjengelig i varerommet, og hvor mye vekt man kan ta med. Det er også fullt mulig å lade arbeidsverktøy i lasterommet via et 230V uttak.

Batteriet er en del av gulvet i bilen, mens motor og girkasse er plassert på bakakslingen. Bilen er bakhjulsdreven, men kan også leveres med elektrisk firehjulsdrift. Takket være MED-plattformen, blir det ekstra god plass innvendig i bilen.

Batteriet på 48 kWh kan lades i løpet av 15 minutter opp til 80% ved 150 KW ladekapasitet. Bilen kan også lades via vanlige strømuttak, og via mange forskjellige hjemmeladere. Volkswagen kommer med sin egen 11 KW-lader, som skal være spesialtilpasset I.D-serien. Kanskje den blir like tøff som Tesla-laderne?