Elbilen som vekker bilentusiasten: Peugeot e-Legend Concept
Av David K Andersen
Signaler har de siste ukene blitt plukket opp fra folk som vet hva Peugeot holder på med. Om at noe ganske spesielt skulle skje. Nå forstår vi hva de gledet seg til å vise frem.
Har du sett på makan? For min del er det en stund siden jeg ble såpass beveget over en ny bil altså. Det kommer jo så mange tøffe, kule, stilige nye biler og konsepter i ett kjør, men dette er liksom hakket forbi.
Totalen er såklart greia, 80 prosent av den lyser det beste fransk design kan by på, og så er det en sånn 20 prosents italiensk ting der et sted. Særdeles vellykket blanding av retro og moderne er det også.
Peugeot selv har dessuten en introduksjon for bilen vi liker: -Fordi kjedelig ikke er del av vår DNA, fordi selvstendig ikke rimer med monoton, fordi elektrisk revolusjon ikke visker ut 120 år bil-historie. Det var fritt oversatt og selvfølgelig er deler av det litt i overkant, men de treffer spikeren også.
For hvorfor skal elbil være mindre spennende enn fossilbil? Som det bensinhodet jeg er, venter jeg jo fortsatt på elbilen som skal få opp blodtrykket. 0-100 på null komma niks i et såpestykke, har så langt vært langt unna å klare oppgaven. Med e-Legend derimot, nå er vi inne på noe!
Sjekk detaljene også: Den sinte fronten med de lysene. Eller baklyktene. Og interiøret da – så veldig fransk, og så veldig stilig. I farger, teksturer og design.
Hvis du lurer på hvilken bil du ser konturene av, er det forresten 50 år gamle 504 Coupé. Selv ser jeg dessuten masse annen Pininfarina-arv – ut over 504 Coupéen som de hjalp til med – det italienske designhuset sto for mange av Peugeots beste design, frem til merket tok over tegnebrettet på egenhånd med 407 i 2003 (det gikk kanskje ikke fullt så bra).
For andre gang, Honda Urban EV var første, har vi altså her en elektrisk bil som skaper ha-begjær. Ikke på grunn av hvor rask den er, men på grunn av bilen i seg selv.
Men den er rask, altså. 462 hestekrefter og 800 Nm fra batteri på 100 kWt, betyr under 4 sekunder til hundre. Rekkevidden skal være 60 mil, og med superlading, skal du kunne fylle på 50 i løpet av 25 minutter.
e-Legend er dessuten selvkjørende med to modus: Soft og Sharp, hvor første betyr rolig og avslappende ferdsel mens den andre er mer business når du har liten tid, vil være på nett og skal ha ting til å skje.
Skal den kjøre selv, felles rattet inn og setene legges mer bakover, samtidig som hovedstyringen av bilen forblir i midtkonsollen som er festet til førersetet.
Meningen er imidlertid ikke at du nødvendigvis skal la bilen kjøre deg. I de to siste kjøremodusene, er det nemlig du som har kontrollen: Legend handler om komfort, cruising, kanskje litt 504-følelsen, mens Boost handler om krefter, dynamikk, kjøreegenskaper og svingete veier.
Høres ut som en kombo som er til å leve med for de fleste – selvkjørende bokser med weirdo design vil slite – her kan du velge. Og det ser ut som en million.
e-Legend Concept vises i Paris om en drøy uke. Vi kommer til å være på plass og skal fortelle mer om utstillingens antatte midtpunkt når vi har sett den i levende live.