Av David K Andersen
I bare sitt andre løp etter comebacket står Toyota på toppen av pallen. Latvalas seier er sensasjonell og den første for merket siden 1999.
Gjennom store deler av løpet var det imidlertid en annen sjåfør, og et annet team, som lå i tet og så ut til å ta en sikker seier. Akkurat som i Monte Carlo, viste nemlig Thierry Neuville voldsomt tempo og full kontroll.
Lørdag kveld skjedde imidlertid det utenkelige: Med en ledelse på 43 sekunder, traff han en dekksperre i innersving på superspesialen og ødela hjulopphenget. Dermed ble det brutt løp.
Neuville sa etterpå at han styrte inn bittelitt for tidlig. Skuffelsen var naturlig nok enorm for både fører, kartleser og team. Samtidig er det liten tvil om at akkurat nå, er Neuville verdens raskeste fører og Hyundai i20 verdens beste rallybil. La oss håpe det materialiseres seg på resultatlistene neste løp.
Med belgieren ute, var det klart for sensasjonell seier til Toyota og Jari-Matti Latvala. Allerede i Monte Carlo sjokkerte komboen med en andreplass, men den var mer et resultat av steady og sikker tilnærming uten uhell gjennom hele løpet.
At Toyota skulle være så raske allerede i Sverige, hvor alt handler om power og speed, hadde i alle fall ikke jeg ventet. Allerede fra dag 1, plasserte Latvala seg som nest raskest etter Neuville. Han hadde litt oppsett-problemer de første strekke på fredag, men de ble raskt sortert ut, og etter det tok han topp-plasseringer på nesten alle prøvene gjennom løpet.
Vi tar av oss hatten og gratulerer bil og team – dette synes vi var utrolig moro og vi deler den vanvittige gleden Latvala, Anttila, Mäkinen og resten av teamet viste ved målgang. Dette gjør dessuten ting veldig spennende for resten av sesongen.
Ford-teamet med Ogier og Tanak var hele løpet utfordrerne som nesten nådde opp. Litt overraskende, spesielt etter Ogiers Monte Carlo-seier, var det Tanak som førte an. Han var raskere på nesten alle prøvene og fightet med Latvala helt til siste dag.
Ogier slet litt på dag 1 fordi han var først på veien og måtte sope unna løs-snø, men med nye regler, hvor startrekkefølgen snus etter de 10 første til dag 2, var ikke det et hinder så lenge. Ogier bare manglet litt fart. Det er vi ikke vant til, men kanskje kan det bli sånn noen ganger i år – han sitter ikke lenger i en suveren bil bygget for ham. Tredjeplass er imidlertid et meget godt resultat og holder Ogier i toppen totalt sett.
Av Hyundai nummer to og tre, var det Dani Sordo som endte med best plassering. Fjerdeplassen kom som et resultat av stabil og sikker kjøring hele løpet. Det svært erfarne spanjolen vet hvordan han skal angripe dette løpet og gjennomførte planen sin med suksess. Ingen feil, problemer eller overraskelser.
Hayden Paddon i den siste i20-en hadde en mer opp og ned-aktig tur gjennom Rally Sweden. Noen ganger gode tider i toppen, andre tider overlading og stress. På første gjennomkjøring av Vargåsen lørdag mistet han servostyringen og masse tid. Han er antakelig noe preget av hendelsen i Monte Carlo også. I Sverige måtte han nøye seg med en grei 7.-plass. Vi skal imidlertid følge nøye med på denne karen gjennom resten av sesongen.
Citroën C3ene hadde ikke en spesielt god helg. Kris Meeke fikk en dårlig opplading da han vraket på trening før løpet. Også gjennom løpet ble det en del feil, blant annet en avkjøring som kostet flere minutter på Vargåsen II. -Vi har en stor jobb å gjøre, sa en skuffet Meeke ved målgang.
Teamkamerat Craig Breen kjørte mer stabilt og endte på en grei femteplass. Blant de fire merkene som kjører i år, er Citroën det som har den største utviklingsjobben foran seg. I alle fall på løst underlag.
Mads Østberg stilte i en privat-drevet 2017-bil og hadde nok høye mål for helgen – han har en lang rekke topp-plasseringer i dette løpet. Mads hang også godt med da alt fungerte, men det var dessverre ikke så ofte. På fredag mistet han vingen, og det gjorde bilen tilnærmet ukjørbar. En lite fornøyd Østberg bestemte seg til slutt for å bryte og kjørte resten av løpet etter superrally-regler.
På lørdag satset Mads først og fremst på å hoppe lengst mulig på Colins Crest. Det fikk han også til – 44 meter begge gangene – 1 meter unna Eivind Brynildsens rekord.
Resten av nordmennene kjørte i WRC2 med R5-biler. Ole Christian Veiby imponerte fra start og holdt følge med vinner i klassen Pontus Tidemand i begynnelsen, men svensken hadde en liten edge gjennom løpet, og da Veiby etterhvert hadde noen småfeil og litt uflaks her og der, ble det for langt opp til seieren. Både Tidemand og Veiby kjører Skoda Fabia R5.
Henning Solberg stilte i leid bil av samme type, men hadde maksimalt uflaks. Første prøve fredag traff han en stein og ødela hjulopphenget. Lørdag startet han igjen, men da rullet han på første prøve.
Anders Grøndal fikk ikke noe fres i Fiestaen denne gangen, men Eivind Bryildsen i samme type bil hadde et vanskelig løp og klarte dessverre ikke et topp-resultat.
På Power Stage understreket Latvala, som var suveren på alle prøver i dag, hvor bra han og Yarisen er – han vant til og med den. Ogier tok såvidt Neuville.
Resultat:
1. Latvala 2.36.03
2. Tanak +29.2s
3. Ogier +59.5s
4. Sordo +2m11.5s
5. Breen +2m51.2s
6. Evans +5m26.6s
7. Paddon +5m31.2s
8. Lefebvre +7m14.7s (WRC 2016-spec)
9. Tidemand +9m11.1s (WRC2)
10. Sunninen +10m02.1s (WRC2)
11. Veiby +10m18.5 (WRC2)
12. Meeke +10m28.7s
13. Neuville +11m31.5s