Av Vegar Bjørge
70-års jubilanten Ferrari kommer med en kruttønne til Geneve, og 812 Superfast blir toppmodellen hos Ferrari de neste årene. Dette er den sterkeste og raskeste serieproduserte Ferrari noensinne, og med 800 hk fra den 6,5 liter store V12eren, er den i supersportsbil klassen.
Designet bygger på F12 Berlinetta og F12 tdf. Agressiv front med stor grill og langt panser. Nytt er de stilige luftinntakene ved siden av lyktene. Langs sidene har man tøffe og fine linjer og bakparten har sannelig fått en dose klassisk 250 GTO.
Superfast vil si en toppfart på over 340 km/t og en sprint til 100 på 2,9 sek. Vekten er holdt nede på 1525 kg med vektfordeling 46/53 fram/bak. Hvor den ene prosenten har blitt av, vet ikke jeg, men dette er tall som Ferrari oppgir.
Den nye Ferrarien er ganske stor. Med en lengde på 465,7 cm og bredde på 197,1 cm, vil man ha bruk for gode parkeringsferdigheter bak rattet. Selvfølgelig gjør den seg bedre i fart enn på en parkering, og med lav vekt, god vektfordeling, et ekstremt avansert understell og chassis og design som er tilpasset fart, har den kjøreegenskaper det er vanskelig å matche.
For den som lurer så er bensinforbruket 1,49 l/mil ved kosekjøring. CO2-utslippet er 340 g/km, ganske moderat om man tar biltypen i betraktning.