Det er 60 år siden den originale Fiat 500 Jolly Spiaggina kom, og dermed er det klart for spesialmodellen Fiat 500 «Spiaggina 58». Produksjonen blir selvfølgelig begrenset til 1958 eksemplarer….
Av Vegar Bjørge
Skal jeg være ærlig, er dagens lille Fiat 500 en av de mest vellykkede retrobilene som kom på slutten av forrige århundre og frem til i dag. Der tror jeg Fiat er enige med meg, for det er ikke så mye som har skjedd med dette ikonet i løpet av de snart 12 årene den har vært på markedet. Noen derivater har kommet til, slik som 500 L og 500 X, men de er ikke på langt nær så sjarmerende som den lille Fiat’en.
Skal jeg være enda mer ærlig så er jeg glad i disse spesialversjonene som produsentene kommer med. Egentlig er det biler vi ikke trenger, ofte produsert fordi modellen er på vei ut, og helt klar dyrere enn de burde være. Produsentene vet hvordan de skal melke det siste ut av modellen. Jeg håper vi i 2020 får en spesialversjon av Fiat 500 Giardinera. Det hadde vært noe.
Fiat har bygget en del spesialversjoner på 500, men kanskje det nærmer seg slutten, og vi får en ny spennende småbil fra den kanten? Uansett er det en sjarmerende spesialmodell som kun fås som cabriolet. Fargen på denne sjarmøren er Volare Blue med beige stoff tak, for det er nemlig bare taket som kan fjernes, men til gjengjeld hele veien ned til og med bakruta. Videre er det spesielle retrohjul som gir assosiasjoener til den opprinnelige Jolly Spiaggina fra 1958.
Interiøret er også spesielt for denne modellen, og den utvendige fargen finner man også igjen på detaljer innvendig. Ellers finner man en 7″ infotainmentskjerm og utstyr man kjenner igjen i vanlige Fiat 500.
Motorvalget er en 1,2 liter på 68 hk eller en 0,9 TwinAir på 85 hk, begge godt kjente motorer fra standarbilen. Dette er uansett en god del mer enn Jolly Spiaggina sine 22 hk.
Om du ønsker en modell enda mer lik originalen, har GarageItalia produktet for deg, men det er en annen historie….