Av Vegar Bjørge
kommer i flere utførelser, både Vignale og Active, ST-line og Titanium, men
noen ren sportsutgave var ikke å se. Det nevnte de veldig lite om også. Likevel
kommer det ikke som noen overraskelse nå når Ford endelig viser ST-utgaven av
Fiesta. Selv om bilen ikke kom som noen overraskelse, byr den på overraskelser.
Den kommer med en helt ny 3-sylindret EcoBoost motor på 1,5
liter og 200 hk. Dreiemomentet er på imponerende 290 nm! Noe av det sterkeste
som er produsert i en motor med 3 sylindrer? Akselerasjon til 100 skal skje i
løpet av 6,7 sekunder.
-Nye Fiesta ST lever opp til vår filosofi om å tilby
banebrytende teknolog for ytterligere å forbedre alle egenskapene til understell
og drivverk, sier ansvarlig for produktutvikling i Ford Europa, Joe Bakaj
første gang med 3 sylindret motor. Det er også første gangen Fiesta ST leveres
med flere kjøremodus. Du har tre valg, Normal og Sport for bruk på vei, mens
Track er i tillegg tilpasset bane. Modusene påvirker motor, styling og bilens
stabilitetskontroll for å gi det optimale kjøreoppsettet. Lyden påvirkes også
takket være elektronisk lydforbedringsteknologi og en aktiv ventil, som er
koblet mot bilens eksosanlegg.
-Med de nye kjøremodusene og den helt nye EcoBoost-motoren
som leverer en enestående kombinasjon av ytelse og drivstoffeffektivitet, vil
den nye modellen levere den mest allsidige, engasjerende og morsomme Fiesta ST-kjøreopplevelsen
noensinne, sier Bakaj.
lavere drivstofforbruk. Bensintilførselen kuttes til en av de 3 sylindrene når
kjøremønsteret tilsier at man ikke trenger motorens fulle kapasitet. CO2-utslippet
er dermed lave 114 g/km.
Takket være et avansert understell fra Ford Performance, har
nye Fiesta ST fremragende kjøreegenskaper. ESP-systemet er stillbart i tre
modus etter hva føreren ønsker at systemet skal hjelpe til med.
18″
aluminiumsfelger, B&O lydanlengg og Ford Sync 3 for å nevne noe. Du kan
velge mellom 3- eller 5-dørs karosseri.
-De neste kundene av Fiesta ST vil kunne nyte godt av
teknologiutviklingen som Ford Performance har benyttet på supersportsbilen Ford
GT og Focus RS. Eksempler på dette er både systemet for bensinninsprøyting og
kjøremodusteknologi, sier Ford Perfomance-sjef Dave Penicak.