I 1977 lanserte Lada enn liten revolusjon for alle som ville ha en rimelig firehjulstrekker. Bilen fikk navnet Niva – som på russisk betyr en slette eller mark. I år feirer den 40 år – det gjør den absolutt fortjent til litt oppmerksomhet her på Bil og Motorbloggen.
Arbeidet med bilen begynte allerede i 1971 – designerne hos VAZ hadde fått i oppdrag å bygge en sivil bil med firehjulsdrift. Den første bilen fra VAZ som ikke var basert på en eksisterende Fiat-modell.
Det forhindret ikke at mange av delene var hentet fra Lada-modellene som var basert på Fiat 124, men selve karosseriet, firehjulsdriftsystemet og hjulopphenget var designet fra bunnen av.
De første prototypene var ferdig så tidlig som 71 og 72, men ble karakterisert som for spartanske. Etter at bilen også hadde fått dører og tak (!) – startet testingen av den nye prototypen. Under testing i 1973 og 74, viste den at den kunne klatre en 58 graders stigning, og forsere 60 centimeter vann, eller en meter med snø.
Da Niva debuterte i 1977 ble vakte den stor oppsikt på hjemmemarkedet, og passet perfekt ute på den kommunistiske landsbygda, der holdbarhet og fremkommelighet var betydelig viktigere enn luksus.
Prisen var imidlertid svært høy, og i et marked styrt av alt annet enn markedskrefter, var Niva den nest dyreste bilen i Sovjet, tilgjengelige for borgerne, det eneste mer luksuriøse var en Volga GAZ-24.
Til tross for at Lada tjente greit på bilen hjemme, kom den virkelige profitten når eksporten til utlandet startet. VAZ gikk bredt ut, og eksporterte biler til land i både Vest- og Øst-Europa, flere land i Midtøsten, Afrika og Asia.
I Norge gikk den kompakte SUVen raskt inn som markedets rimeligste, og egenskapene utenfor veien ble kun overgått av langt dyrere biler, som nærmest ville blitt fornærmet over å bli kalt for konkurrenter.
2131 – er navnet på 5-dørsutgaven |
Komfortnivået var ikke på noen måte bilens sterkeste side, men en ganske markant støy fra drivlinjen – takket være enn ikke alt for moderne motor og en firehjulsdrift som var konstant tilkoblet.
Sammen med resten av modellporteføljen til den russiske bilprodusenten hadde Lada rundt 1980 absolutt sine tilhengere, og toppen av Lada-historien i Norge kom da også i 1981, med en markedsandel på 3,5 prosent.
To år senere nådde merket også sitt toppnivå når det kom til merkebestand, med 25.000 biler ute på norske veier.
På 40 år har Niva gjennomgått noe som må kunne karakteriseres som en lang evolusjon, uten å la seg binde opp mot at det nødvendigvis måtte knyttes opp mot en klar facelift.
Noen større endringer har imidlertid Niva fått, noe annet hadde da også vært rart på 40 år.
1986 dukket det opp en femtrinns girkasse, mens den største mekaniske endringen kom i forbindelse og utfasingen av den gamle 1,6-litersmotoren i oktober 1995, som ble erstattet av en ny 1,7-liter som hadde sin opprinnelse hos General Motors.
Etter hvert som 80-tallet gikk, ble konkurransen i utemarkedet stadig tøffere. Det førte til at det stadig ble utviklet spesialvarianter for de ulike markedene.
I 1983 utviklet Deutsche Lada Automobil GmbH enn kabrioletvariant – Lada Niva Cabrio, i tillegg til en versjon med et vinylfoldetak som fikk navnet California. Sistnevnte var en ganske enkel ombygging som inneholdt uoriginale felger med dekk fra Eagle, et manuelt betjent vinyltak og kontrastlakkert front.
Niva California – i stadig oppdaterte versjoner – ble faktisk solgt i Tyskland helt frem til 2009.
Som kjent – kjært barn har mange navn. Det gjelder også for Lada Niva. Bilen er derfor også kjent som: Bognor Diva, Lada 4×4, Lada 4x4M, Lada Bushman, Lada Cossack, Lada Fora, Lada Hussar, Lada Job, Lada Neve, Lada Sport, Lada Taiga og VAZ 2121.
Noter deg også at i tillegg til opprinnelseslandet, er ulike varianter produsert i Jordan, Equador, Romania, Ukraina, Uruguay, Hellas, og Kazakhstan.
Til slutt – fra en informativ Niva-side som vi fant på nettet har vi funnet følgende tipsliste til nye Niva-eiere:
- Resett aldri triptelleren med mindre du står helt stille
- Husk å smøre gummipakningen på siderutene med silikon regelmessig
- Vær forsiktig med vindusheiserene – de er av plastikk og knekker lett
- Den anonyme knappen til høre for instrumentene dimmer instrumentlyset
- Vindusviskerne på frontlysene funger bare når de er slått på
- Alt utstyr som hovedlys, varme, vindusviskere fortsetter å virke etter at
tenningen er slått av – pass på batteriet ditt - Om det lukter bensin i kupeen er det trolig bensinfilteret, eller en slange,
som er dårlig – den sitter bak sidepanelet ved baksetet. - Fyll tanken sakte – ellers vil bensinen sprute opp når tanken er halvfull
- Om bensinmåleren ser ut til å ha et drikkeproblem er det helt normalt og kan ikke
fikses – finn en måte å leve med det…
Pickup med ekstra akselavstand. |
Selvsagt kan du kjøre rally med Lada Niva – her fra Rally Dakar. |