Av Vegar Bjørge

Range Rover sin fjerde modell heter Velar og tetter luka mellom Evoque og Sport. Mye er nytt, men utvendig er det typisk Range Rover. Innfelte dørhåndtak og en integrert takspoiler er kult men det er innvendig Range Rover virkelig holder fest.

Nytt interiør med to fine 10 » infotainmenskjermer med mengder av valgmuligheter. Touch Pro Duo kaller Range Rover disse skjermene, og de skal være av ypperste klasse. Man kan også skifte informasjon mellom skjermene, og om en av de ikke er i bruk, blir den slått av. Ganske praktisk når det er mørkt. En ny skjerm foran føreren bidrar til at man holder koll på fart, forbruk og annet man måtte ønske. 

Likevel er det rattet som faktisk stikker seg mest ut, og dette må man kanskje venne seg litt til. Førsteinntrykket er at rattet er litt klumpete, men nå har du helt nye muligheter til å styre skjermene med små knapper mens du kjører.

Innvendig skal det være høy grad av luksus, og man kan få en helt spesiell skinninnredning som er en blanding av ull og mokka. Dette skinnet kommer fra gjenvunnet materiale og lages i Danmark.

Velar henter plattformen sin fra Jaguar F-Pace. Range Rover har gitt Velar et avansert luftbasert fjæringssystem som er automatisk. I hastighet over 105 km senker bilen seg 10 mm, og når den står rolig blir bilen senket 40 mm for å gjøre det lettere å komme inn og ut.

Utvendige mål er ganske store, og den har en akselavstand som er lik F-Pace, det vil si 287 cm. Lengden er 480 cm og bredden 193 cm. Dette skal gi ganske god plass innvendig til 5 reisende, og helt bakerst får du et bagasjerom som er 632 – 1731 liter stort.

På motorsiden har du valget mellom to 4-sylindrede dieselmotorer på 180 og 240 hk, samt en 240 hk sterk V6 på 3,0 liter. Bensinnerdene kan velge en 250 hk sterk 4 sylindret maskin eller en V6 med 380 hk.

I kjent Range Rover ånd så kommer det også forskjellige utstyrsvarianter. Velar, Velar S, Velar SE, Velar HSE og Velar R-Dynamic har alle forskjellig utstyr og designelementer, så her er det store muligheter for at du finner bilen som passer til ditt behov. Alle utgaver av Velar har firehjulsdrift.





Forrige artikkelTest: Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTi 136 hk Automat
Neste artikkelKlassikere: Lada Niva – 40 år med russisk fremkommelighet