Alfa Romeo er i siget, og etter introduksjonen av nye Giulia og Stelvio, er det lett å ha ny tro på merket som hadde sin storhetstid i motorsportens tidlige tidsalder. Nå er det en hyllest til motorsport som står på programmet, og kanskje tidenes racerbilbane, Nürburgring som skal hylles. NRING is here!
Av Vegar Bjørge
Det er med skepsis man har fulgt Alfa Romeo det siste tiåret, for etter nydelige modeller som Alfa Romeo 156 og 159, ble det brått slutt. Det dukket opp et par sportsbiler, og et spett forsøk med kompaktbilen Giulietta og småbilen Mito. Familiebiler ble glemt, og noen etterfølger for 159 var langt i det blå. Nå er vi godt inne i det blå, og har fått to fine familiebiler fra Alfa Romeo. Framtiden ser lys ut, og spesialmodeller kommer nok etterhvert på løpende bånd. NRING hyller motorsport.
Alfa Romeo og motorsport har vært viktig. Med Formel 1 i sportens tidlige tidsalder og standardbilracing, har man alltid hatt et tak på motorsportsfans. I år har de igjen gått inn i Formel 1, og håpet om gammel storhet er tilbake.
NRING viser til racerbanen oppe i området rundt Eifel i Tyskland. Det er de hårete Quadrifoglio-modellene som får enda mer hårete utseendet. Motorene er standard 2,9 Bi-turbo med 510 hk. Dette gir brutale prestasjoner. Stelvio gjør 0-100 på 3,8 sekunder, mens Giulia trenger et tidel ekstra. Likevel er det sistnevnte som har vært raskest av disse rundt Nürburgring, med tiden 7.32.0. Stelvio er likevel raskeste SUV rundt banen med 7.51.7.
Fantastiske tall som også viser hvor viktig det har vært for Alfa Romeo å lage biler som kan kjøres på bane, selv om de også kler godt turene til og fra barnehagen.
NRING-utgavene blir samlermodeller, og de som kjøper bilene, får også modeller av bilen sin. I tillegg er et kjørekurs på Nürburgring en selvfølge, der man kanskje når toppfarten som er 283 km/t hos Stelvio og 307 km/t hos Gulia.
108 eksemplarer av hver modell blir tilgjengelig, og Alfa Romeo er tydelige på at disse blir spesielle, og fremtidige ettertraktede samlerbiler. Derfor skal du være en god kunde hos Alfa Romeo før du kan bestille en slik bil. Er forresten 108 år siden det hele startet for Alfa Romeo.
Hva er det da som er spesielt for disse utgavene? Først og fremst er det litt carbon og Alcantara innvendig, samt racingstoler fra Sparco. Alt av utstyr er inkludert, slik som adaptiv cruise control, navigasjonssystem og musikkanlegg fra Harman Kardon for å nevne noe. Carbonkeramiske bremser er også standard.
Fargen er unik for modellen, Circuito Grey, og ut i fra pressebildene ser det ganske så rått ut!