Norge er et merkelig land, hvor vi ønsker å være litt spesielle, uten å skille oss for mye ut. Når vi velger bil, blir det ekstra tydelig. De fleste velger sølv eller sort, og om man skal ha en kompakt bil, er det ofte Volkswagen-merket i grillen. Merkelig, for det finnes så mye annet bra å velge i, og Renault Megane er en av de.
Av Vegar Bjørge
Bilvalg handler om mer enn bare utseendet, men det hjelper å ha et moderne design. Volkswagen Golf er målestokken i kompaktklassen, men der andre våger, er Volkswagen litt mer konservative. Moderate forandringer har betydd suksess for Golf, men heldigvis er det noen som tørr litt mer.
Renault gjør det, og Renault Megane ser bra ut. Sport Tourer ser enda bedre ut, men det er heldigvis mer enn utseendet som imponerer.
Først lar vi oss overraske igjen over hvor bra den ser ut, og testfører Bjørge virker oppildnet før han setter seg inn i bilen. Her blir han møtt med litt mer nedtonet design, og kanskje det ikke er så dumt. Den stående skjermen skiller seg ut, for en god del velger å ha den liggende. Derfor ser det litt merkelig ut, men etter noen dager vender vi oss til skjermens utforming, og kanskje stående skjerm er smartere enn liggende?
Sete og ratt stilles inn, Bjørge får en god sittestilling, men etter noen mil irriterer midtkonsollen som gnisser mot førerens kne. Kanskje man skal trekke stolen litt bakover, men uansett hva som prøves, blir det ikke helt optimalt. Ellers er plassfølelsen bra, og Megane Sport Tourer er romslig nok som familiebil. Baksetet rommer tre barn eller to voksne, mens bagasjeplassen er gode 580 liter.
Interiørkvaliteten er som den bør være i en slik bil, med gode materialvalg, selv om plast dominerer. Noen steder er plast fin og myk, mens andre steder stikker hardplasten fram. Man har også blandet inn kunstskinn på noen flater, uten at det blir særlig eksklusivt. Likevel er det lett å like seg i Megane Sport Tourer, og den er stilig på en ujålete måte.
Sport Tourer kan være et misvisende navn, men den ser helt klart sportslig ut, og både front og bakende har tøft og sporty design. Partiet over bakhjulene oser også sportslige gener, og velger man GT-versjonen, står sikkert alt det andre i stil til designet.
Testbilen er uten tvil mer komfortabel enn sportslig, uten at man av den grunn trenger å slenge ut ankeret i de skarpeste svingene. Den svelger ujevnheter som en verdensmester i kulekjøring, og tar svingkombinasjoner i en rask nok takt til at det blir morsomt og inspirerende. Kombinasjonen mellom sport og komfort er bra, men det er biler i klassen som tar svingkombinasjonene enda mer presist. Den understyrer forsiktig, og man kan også ønske litt mer inkluderende styring, når det svinger som verst.
Med Multi-Sense har man flere valgmuligheter hva gjelder kjøreoppsett. Man kan velge mellom Eco, Comfort, Neutral, Sport eller Personal som alle påvirker girrespons, motorrespons, styring, interiørbelysning og instrumentpanel i en eller annen retning.
Jeg reagerer litt på støy fra hjulene, og litt vindstøy sniker seg også inn. Motoren høres ved gasspådrag, men slik skal det også være når man kjører bensinbil.
Ellers passer motoren godt til denne type bil. 1,2 literen er passe sterk til gode prestasjoner, og gjerrig nok på bensin så man slipper å føle seg som et miljøsvin. Forbrukstallet fra Renault er 0,55 l/mil ved blandet kjøring, men det klarer ikke testføreren, som havner på 0,61 l/mil under testen. Det er godkjent, og ved pen kjøring kommer man godt ned mot halvliteren på mila.
Girkassen er av typen dobbelclutsj, og fungerer passe bra. Jeg lar meg irritere litt over at den er sen ved igangsetting, men man venner seg til det. Når man studerer akselerasjonstider, bruker dobbelclutsjkassen 7 tideler mer enn manuell girkasse opp til 100 km/t. Det rare er at om man velger kombi er forskjellen bare 2 tideler. Dette i følge Renault’s brosjyre.
Det meste av utstyr man trenger, og litt man ikke trenger, er tilgjengelig allerede i billigste versjon. Vi kjører Bose Edition som først og fremst har et påkostet musikkanlegg, men man får også godis som full Led-lys i front, 8,7 tommers kapasitiv skjerm, oppvarmet ratt, ryggekamera, Head-up display, Adaptiv Cruisecontrol og enkel nedfelling av baksetene.
Tilkobling av telefon skjer enkelt og systemet med R-link er innovativt og lett å lære seg. Med TomTom navigasjon som oppdaterer seg annet hvert minutt, er det muligheter for smidig kjøring selv i rushtiden. Alt av infortainment er tilgjengelig, og med BOSE® høyttaleranlegg, blir musikkopplevelsen også meget bra.
Sikkerheten er også godt i varetatt, og man har det meste av førerassistentsystemer inkludert Easy Park Assist, skiltgjennkjenner, blindsonevarsler og nødbremsassistent.
Prisen for Megane Sport Tourer starter på 279 900 kroner. Da er det 110 hk diesel som gjelder i laveste utstyrsversjon. Helt sikkert mer enn brukenes til de fleste behov, og med et oppgitt forbruk på 0,35 l/mil, blir totaløkonomien trivelig. Testbilen starter på 359 900 kroner, og da har du mer enn en trivelig familiebil. Testbilen har skinnseter, åpningsbart panoramatak, metalic-lakk og 18″ aluminiumsfelger for til sammen 28 500 kroner. Sluttpris på bilen er da 388 400 kroner.
GT-versjonen har 205 hk, og man har da en mer sportslig bil som også duger som familiebil. Sport er prioritert fremfor komfort, og prisen starter på 424 900 kroner.
Testbilen er tett inn på hva jeg vil ha, og i den herlige cosmosblåfargen som også kommer godt ut på bilder, fremstår den meget elegant.
Det meste er positivt med Renault Megane Sport Tourer, og den overasker med god komfort, fine plassforhold og moderne design. Interiøret bærer preg av litt hardplast, men ikke mer enn man forventer i en bil i denne prisklassen. Man sitter godt bak rattet, med en stol som også kan utstyres med massasjefunksjon. Videre bakover er det god plass til både store og små passasjerer i tillegg til bagasje. Prisen er også gunstig, men man må regne med noe større verditap enn hos bestselgeren i klassen.
Vi konkluderer med at Renault Megane Sport Tourer er et sterkt kort i klassen og bør velges av flere enn det salgsstatistikken viser.
Tekniske Data:
Motor: Bensin, R4, 1198 ccm,
Effekt: 130 hk v/5500 omdr.
Dreiemoment: 205 v/2000 omdr.
Forbruk: 0,55 l/mil
CO2-utslipp: 124 g/km
NOx-utslipp: 15 mg/km
0-100 km/t: 11,7 sek.
Toppfart: 197 km/t
Lengde: 462,6 cm
Bredde: 181,4 cm
Høyde: 144,9 cm
Akselavstand: 271,2 cm
Bagasjerom: 580 – 1695 liter
Tomvekt: 1324 kg
Tilhenger: 1400 kg
Dekkdimmensjon: 225/40R18
Pris: Fra kr. 279 900,-
Pris testbil: kr. 388 400,-