Citroen kommer ikke til å videreføre tradisjonen med komfortable sedaner, som startet for mange tiår siden med IS og DS-serien. Nå legger de ned C5, men navnet lever videre i en ny SUV. C5 Aircross tar over, og det handler fortsatt om komfort og plass.
Av Vegar Bjørge
Jeg er en av de som elsker litt store sedaner, slik som C5, Opel Insignia, Ford Modeo og gamle Honda Accord. Flere og flere av disse forsvinner, og erstattes av SUVer, dessverre, men C5 Aircross ser ganske kul ut.
Den viderefører designspråket fra C4 Cactus og C3 Aircross. Dermed får den noen Airbumps denne også, og den kler det, for her er de ikke så fremtredende. Fronten er stor på SUV-aktig vis. På sidene finner du røde detaljer som også går igjen i fronten. Vinduene har stilig design, særlig det bakerste. Hjulbuene er store og rommer både mye møkk og store hjul. Det hele avrundes av en særdeles pen hekk med baklykter i 3D-design. Man har 30 forskjellige utvendige fargekombinasjoner å velge mellom, så man har gode muligheter for personalisering.
Citroen ønsker å sette en ny standard hva gjelder komfort, og det nye Citroen Advanced Comfort – programmet skal bidra til dette. Man blir også godt tatt hånd om av de nye Advanced Comfort – setene. 20 forskjellige førerassistenter forsterker komforten, i tillegg til at sikkerheten blir godt i varetatt. 6 tilkoblingsteknologier har man også gleden av, blant annet trådløs lading av sin smart telefon.
Den ser litt stor ut, men 450 cm fra støtfanger til støtfanger er ikke imponerende. Likevel er bagasjeplassen klasseledende takket være stoler som kan stilles individuelt i lengderetning. Dermed får man et bagasjerom som har plass plass til 720 liter bagasje med alle 5 setene i bruk.
Motorutvalget består av både bensin- og dieselalternativer fra 130 hk til 180 hk. En 8-trinns automatgirkasse er tilgjengelig sammen med noen av motoralternativene. Mot slutten av 2019 kommer en Plug-in Hybrid, mens resten av motorprogrammet er tilgjengelig i løpet av høsten.
Blir det en suksess? Det gjenstår å se, men Citroen nærmer seg gamle høyder, og nå tar de komfort på alvor. Derfor blir det spennende å prøve ut det nye fjæringssystemet til CItroen, som kommer på flere modeller etterhvert. Test følger så fort vi får kloa i en bil!
Foto: William Crozes Productions og Citroen