Lotus har en stolt historie og har hatt suksess i motorsport gjennom mange tiår. Selv om de er et stykke unna storhetstiden i Formel 1, gjør de fortsatt godt fra seg på racerbaner rundt om i verden. Det er motorsportgener i alt de produserer, og derfor er Lotus Exige Sport 410 litt mer enn en vanlig sportsbil.
Av Vegar Bjørge
Det er Exige Cup 430 som står modell når gatebilen nå kommer på markedet. Det finnes allerede en Exige Sport 350, men den blir i tammeste laget for Lotus entusiastene. Derfor er Sport 410 et kjærkomment tilvalg, og dette er den letteste Exige noensinne.
Med sine 1 054 kg veier den 2 kg mindre enn Cup-utgaven. Derfor er den også like rask opp til 100, selv om den har 20 hk mindre. Sprintøvelsen tar ca 3,5 sek. Likevel blir den frakjørt på banen, for selv om downforce på 150 kg er ganske bra, blir det lite å regne i forhold til Cup-bilens 220 kg.
Motoren er den samme som sitter i Cup-bilen, en V6-motor på 3,5 liter, men den er nedtrimmet til 410 hk og 420 Nm. Toppfarten er den samme for begge modellene, 290 km/t.
Exige Sport 410 har fått noen forandringer i fronten. Grillen har blitt litt større, og bruk av karbon har gått utover luftinntak og frontsplitter. Karbon er også et materiale som går igjen innvendig. Forandringene kommer også til å gjelde for Sport 350 og Cup 430.
Sport 410 får like sportslig chassis og understell som Cup-bilen, bremser fra AP Racing og dekk fra Michelin. Dekkene er av den seriøse typen og i dimensjon 285/30-ZR18 bak og 215/45-ZR17 foran. Forskjellen i sporvidde øker grepet i svinger.
Eksossystemet er av titan, som reduserer nye 10 kg vekt fra bakenden av bilen. Man kan også personifisere bilen etter egne ønsker gjennom Lotus Exclusive-programmet.
Både Exige Sport 350 og Exige Sport 410 er tilgjengelig som Coupe og Roadster, mens Cup 430 kun kan kjøpes som Coupe. Selvfølgelig er det kun manuell girkasse som er tilgjengelig.
Pris i Tyskland er 111 800 Euro.
Foto: Lotus