Dette er den tredje modellen i Lexus sitt Future Chapter, og som de to foregående modellene, LC Coupe og LS Sedan, vil man legge vekt på innovasjon og kvalitet i nye ES. Det er forresten 7. generasjon som blir vist på Auto Show i Beijing.
Av Vegar Bjørge
ES har vært en populær modell for Lexus, og særlig amerikanerne har trykt den til sitt hjerte. Derfor må Lexus se til flere enn de tyske konkurrentene når en ny ES kommer. Amerikanerne er ikke like sportsinnstilt som tyskerne, og tyskerne er ikke like kravstore på komfort som amerikanerne. Derfor er det vanskelig og lykkes både i Europa og USA.
Men kanskje Lexus likevel klarer det? Den nye ES kommer på en ny plattform, Global Architecture K (GA-K), som gir muligheter for mer dynamiske kjøreegenskaper, noe som vil glede europeiske, og forhåpentligvis norske kunder. For nye ES skal Selges i Norge.
Lengden og bredden øker mens den blir noe lavere for og gi et mer sportslig design, og designet er det lite å utsette på. Fra å være litt gammel i stilen, blir ES nå mer moderne og frisk i formene. Grillen er stor som vi har blitt vant til fra Lexus. Lyktene er smale og selvfølgelig av typen LED, mens spoileren er dyp, og panseret passe langt. Langs siden er det lite linjer, men den som er der strekker seg elegant mot hekken. Taklinja har en kupeform, noe den korte bakenden også forsterker. F Sport får spoiler på enden, mørk grill og egen Ultra Sonic Blue Mica farge.
Prosjektsjef Designer, Yasuo Kajino, beskriver utseendet til ES som “provocative elegance”.
– ES har alltid vært en elegant luksussedan. Med denne generasjonen tilfører vi mer vågale designelementer som utfordrer de tradisjonelle forventningene hos våre kunder, forteller Yasuo Kajino.
Interiøret er førerfokusert, der alt av informasjon er tett knyttet opp mot førerplassen. Den digitale skjermen foran føreren, og Head-Up displayet, er plassert slik at føreren slipper å ta øynene fra kjørebanen. Materialvalget er av høy kvalitet med blant annet Matte Bamboo, Linear Dark Mocha og Linear Espresso Wood. Skinn er også en selvfølgelighet i en slik bil.
Nye Lexus ES har fått mer direkte kjøreegenskaper, og i tillegg til at den fortsatt er meget komfortabel, har den nå fått flere sportslige gener. Dette klarer Lexus takket være den nye GA-K plattformen. Plattformen er spesialtilpasset biler med drift på framhjulene, er stivere og lettere enn den gamle plattformen, og gir muligheter for multi-link hjuloppheng. F-Sport har i tillegg Adaptive Variable Suspension (AVS), lik den man finner på LC Coupe. AVS forandrer demperoppsett, styring, motor, girkasse og lyden, så man kan gå fra komfortabelt til det svært sportslige i Sport+.
ES 350 får en 3,5 liters V6 motor på 302 hk koblet sammen med en ny 8-trinns automat, som skal gi raskere og mer komfortable girskift, i tillegg til redusert forbruk.
ES 300h får 4. generasjons hybridteknikk, og er den modellen som blir mest aktuell i Norge. Hybridsystemet består av en 2,5 liters 4 sylindret motor sammen med en elmotor. Systemeffekten er 215 hk, og den skal være meget effektiv og gi lave forbrukstall. Rekkevidde på bare elektrisitet er nok ganske lav. Batteriet, som er helt nytt, sitter plassert under baksetet.
Sikkerheten skal ivaretas på best mulig måte i en Lexus, slik er det også med ES, som har fått Lexus Safety System +2,0 som standard. Dette systemet har det meste av førerassistenter og hjelpesystemer. Systemet har også en forbedret fotgjengeroppdagelse i mørket. Systemet kjenner også igjen syklister, og leser demmes kjøremønster så systemet lettere kan forutse farer. ‘
Å være påkoblet er viktig, og ES er tilbyt en mengde muligheter. Den er først ut av Lexus-modellene med Apple CarPlay. Man kan også bruke «Car to Home» og «Home to Car» via Amazon Alexa tjenesten. Begge disse tjenestene kan brukes via stemmekommandoer, så sjåføren kan konsentrere seg om kjøring.
Lexus ES Vil være tilgjengelig fra september, og endelig skal Lexus Norge ta den hit til landet. Priser kommer vi tilbake til, og vi håper også på en prøvekjøring i nær framtid.
Foto: Lexus