Av Vegar Bjørge
Porsche Panamera Sport Turismo er i mine øyne den tøffeste familiebilen Porsche leverer. Spørsmålet er om ikke dette er tidenes kuleste «stasjonsvogn»? Det blir bra når form kan gå foran fornuft, og design blir tillagt like mye oppmerksomhet som kjøreegenskaper. Når man i tillegg gjør dette i en sportsbil, da blir det vellykket. Porsche leverer nemlig ikke biler uten utsøkt handling på vei, og slik er det også med Panamera Sport Turismo.
Skulle man forville seg ut på en eller annen racerbane, skal medtrafikanter ha mer enn middels gode skills for å kunne holde følge. Turboutgaven med 550 hk er mer enn kapabel til å kjøre fra det aller meste på 4 hjul.
Fra starten kan man få Sport Turismo i 4 utgaver i tillegg til Turboversjonen. Det starter med Panamera 4 med 330 hk og Panamera 4S med 440 hk. Dieselversjonen Panamera 4S Diesel har 422 hk, mens den rimelige Panamera 4 E-Hybrid til 1 211 000 kroner har 462 hk. På toppen troner som sagt Turboutgaven. Alle modellene har 4 hjulstrekk, og alle kommer med luftfjæring, med unntak av Panamera 4.
Selv om dette er en stasjonsvognutgave av Panamera, så er det ikke så mye mer plass i Sport Turismo enn i vanlig Panamera. Bagasjen har fått et tillegg på 20 liter og rommer nå 520 liter og 1390 liter når baksetene er felt ned. Du velger selv om du vil ha en 4 seter, eller om du vil ha 5 seter. Om du velger 4 seter er alle disse elektrisk styrte. Velger du 5 seter, er midterste sete best egnet til barn.
Er ingen tvil om at Sport Turismo ser meget bra ut, og vi gleder oss til en prøvetur i ikke alt for fjern fremtid.