Av Vegar Bjørge
Nytt design som er tøft, rått og vakkert. Ny motor som er sterkere og lettere. Nytt understell som er stivere og mer komplisert enn noen gang. Nye Aston Martin Vantage er bedre enn alle sine forgjengere, det skulle bare mangle, men den har også tatt igjen forspranget til noen konkurrenter, og mest sannsynlig godt forbi dem.
Design kan man mene så mangt om, og Vantage har vært synonymt med vakker men kraftig. Det er også nye Vantage et bevis på. Den store sinte grillen, det lange panseret som aldri slutter og den GT-aktige kupeen er alle med på å gi bilen særpreg, og da har vi enda ikke nevnt bakenden. Smale lykter som går over hele baken, kraftig diffusor og store eksospotter forsterker det barske uttrykket. Aston Martin har lykkes. En del kjenner man igjen fra spesialmodellen DB10.
Chassiset har den fått fra DB11, men det er spesialtilpasset Vantage, noe også dekkene fra Pirelli er. P Zero i dimensjonen 255/40-20 fram og 295/35-20 bak. Elektronisk diffbrems er også unikt på en Aston Martin, og den går fra låst til 100 % åpen på millisekunder.
Motoren kommer fra AMG og har 4,0 liter og dobbelturbo. Den sitter også i AMG GT. V8eren yter 510 hk / 685 nm i Vantage og bidrar til at engelskmannen klarer sprinten til 100 på 3,6 sekunder. Toppfarten er 314 km/t. Girskiftene skjer automatisk fra en 8 trinns ZF-kasse. Takket være god bruk av lettmetaller, holdes vekten nede på 1530 kg, og både motor og girkasse er plassert slik at man klarer å fordele vekten 50/50 fram/bak. Målene på bilen er 446,5 cm x 194,2 cm x 127,3 cm (lengde x bredde x høyde).
Prisen er 120 900 pund før norske avgifter, og leveringene begynner i andre kvartal 2018.
Foto: Aston Martin