Av Vegar Bjørge
Med en toppfart på 340 km/t, sprinten til 100 på 2,85 sekunder og opp til 200 på 7,6 sekunder skjønner man at dette er noe utenom det vanlige. Ferrari 488 Pista er en fortsettelse av 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia og 458 Speciale, og det betyr at denne bilen er laget for banekjøring like mye som for landeveien.
Ferrari sikter alltid mot å lage den perfekte bilen for kunden, og når kunden ønsker mer enn en landveisracer, så lager de det. Ved hjelp av jobben med racerbilene 488 GTE og 488 Challenge, har Ferrari klart å lage 488 Pista til en gateracer som passer perfekt for banekjøring.
Effekten er skrudd opp til 720 hk, et dreiemoment på brutale 770 nm, og en slanket body på 1280 kg. Den manuelle girkassa har 7 trinn, og skal være en fryd og gire med.
Utvendige deler er inspirert av Formel 1 og racerbilen 488 GTE, som gjør at 488 Pista har 20 % bedre downforce enn 488 GTB. Et kjøreprogram bestemmer både downforce, sidegrep, demping, bremsekraft med mer for å gjøre bilen best mulig kjørbar på både bane og vei. Regn likevel ikke med at det er noe ecoprogram og komfortprogram tilgjengelig.
Det handler fortsatt om en V8 på 3,9 liter som får pustehjelp av en effektiv turbo. Motoren er av ypperste håndverk, og har vunnet «Engine of the Year» både 2016 og 2017.
Ferrari 488 Pista gjør debut om noen dager på bilutstillingen i Geneve.