Av Vegar Bjørge
Om man ønsker en rå terrengbil står sikkert G-klassen til Mercedes høyt på lista. Vil man i tillegg ha en som skiller seg ekstra mye ut, så er AMG G63 bilen for deg. Den tar deg dit du vil, takket være tre individuelt stillbare differensialer. I tillegg har den muskler i klasse med Hulken. V8 på 4,0 liter slipper løs 585 hk og 850 nm. 9-trinns automatkasse er en selvfølge.
La oss likevel begynne det hele med en titt på det utvendige. Det er tross alt det hyttevennene dine på Geilo får se. AMG-grillen utstråler kraft og råskap. De runde og litt små hovedlysene viser at modellen har blitt moderne. Ledstripe i ytterkant og avanserte Led hovedlys kan vise deg veien til den mørkeste avkrok, om det er nødvendig.
Formen er selvfølgelig gitt, og Gelenderwagen er et like viktig ikon som Porsche 911, og da skjønner man hvorfor den firkanta store kassa fortsatt er firkanta og stor. Den store bilen klarer likevel sprinten til 100 på 4,5 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 220 km/t, som kan økes til 240 km/t med AMG driver package. Imponerende tall for en bil på 2,5 tonn. Da er det ikke noe og si på at bensinforbruket havner på 1,32 l/mil.
Selv om formen er gitt, har det blitt bedre plass innvendig. Fram har beinplassen blitt 38 mm bedre, mens i baksetet kan man skryte med hele 150 mm bedre plass til beina. Skulderpartiet får 38 mm bedre plass fremme mens i baksetet blir det 27 mm mer plass til muskler. Utvendig er nye G63 101 mm lengre og 121 mm bredere. Høyden er økt med 40 mm.
AMG-versjonen av G-klassen er ingen sportsbil, selv om den har adaptivt understell med fem forskjellige innstillinger. Slippery hjelper deg i snø og grus, komfort er når du vil ha myke og rolige bevegelser, sport er for de mer svingete partiene og sport+ når man virkelig skal ta i. I tillegg har man muligheter til å stille inn forskjellige parametere etter eget ønske i individual-mode. Både motor, girkasse, understell og styring blir påvirket alt etter hvilken modus du ønsker å kjøre i.
For offroad er det også muligheter med tre forskjellige innstillinger. Sand, trail og rock gir forskjellige egenskaper etter hvor man beveger seg. Sand sier seg selv, trail er langs sølete og gjørmete stier, mens rock er der man trenger litt mer bakkeklarering.
Mercedes-AMG G63 får sin debut på bilutstillingen i Geneve i mars.