Av David K Andersen
Det var mye kult med forrige Fisker, hybriden Karma. Men spesielt bra gikk det ikke. Nå ser det bedre ut, i alle fall med tanke på produktet.
Det går selvfølgelig noen Karma i Norge – som med alt annet, kom også denne ladehybriden godt ut avgiftsmessig. Etter en konkurs og ny oppstart er produksjonen av den bilen i gang igjen, heter nå Revero.
Vi kjenner ikke til hvordan salget av Revero går for tiden, men kan i alle fall slå fast at denne nye elbilen vi ser på her, er mer lovende enn de tidligere modellene.
For det første ser den jo meget bra ut, det må vi få lov til å si. Jeg synes dette er hakket vassere enn Tesla – den er på en måte litt drøyere og mer sportslig i designen. Dessuten har du såklart dørene, som burde få de med vingedør-fetish på tærne. Merk de industri-aktige hengslene også, og de kan åpnes og lukkes via en app på telefonen.
Teknisk er det foreløpig en del usikkerhetsmomenter, men noe har vi fått vite. For eksempel at topphastigheten blir oppunder 260 km/t. Og at den har firehjulsdrift, 24-tommers hjul og selvkjørende evner på nivå 4 (5 er maks).
Innvendig har den fire elektrisk justerbare seter, men skal også kunne bestilles som femseter. Skinn finnes det overalt som du kan se, men Henrik Fisker sier en vegetar-versjon vil være tilgjengelig for de som måtte finne det mer naturlig.
For å levere underholdning til de som fraktes når bilen kjører seg selv, er den utstyrt med tre skjermer foran, den i midten skal være buet. Om man helst befinner seg i baksetet, kan den leveres med en 27-tommers skjerm der (se bilde i galleri).
Glasstaket på EMotion er elektronisk sotbart (jeg har aldri skrevet de to ordene sammen før, men du skjønner hva jeg mener).
Vi har ikke all verdens håndfast om batteriene ennå, men den kommer i alle fall i første rekke med vanlige lithium-ion batterier med celler fra LG Chem. I tillegg mener Henrik Fisker at solid state-batterier allerede skal være på plass i 2020 i denne bilen. De har mer enn dobbelt så høy energitetthet som lithium-ion.
EMotion skal ha 640 km rekkevidde, men det er usikkert om det er med de vanlige batteriene, som den lanseres med i 2019, eller med solid state.
Prisen er på drøye 1,1 millioner kroner, og i USA skal det pr nå være mulig å legge inn bestilling mot depositum på 2 000 dollar.