BMW kan ikke feile når de nå kommer med ny X3, og der den gamle var jevngod med konkurrentene, må nye X3 være best. X3 har alltid vært god på kjørbarhet og opplevd kvalitet, men nå må også plass, sikkerhet, brukervennlighet og økonomi svare til forventningene. Vi tok en tur for å sjekke hva nye X3 kan levere, og lot oss imponere fra første øyeblikk.
De skal stå opp tidlig å arbeide hardt, de som vil X3 til livs. Konkurrenter som Volvo XC 60, Jaguar F-Pace, Mercedes GLC og Audi Q5 kan alle vise til topp kvalitet, høy sikkerhet og bra kjøreopplevelse, men BMW X3 overgår dem alle.
Før reklameteksten til neste X3-kampanje helt tar av, kan vi komme med noen betenkeligheter hva gjelder den nye X3. Interiøret er ikke veldig spennende, og jeg gleder meg til den dagen BMW finner på noe sprøtt innvendig. Nå skal det sies at instrumenteringen fungerer særs godt, og etter en uke i X3 virker alt superlogisk og smart som bare fy. Nesten irriterende bra, men som sagt, litt kjedelig.
Ekstrautstyr som er ganske nødvendig på en bil, blir fryktelig dyrt i X3. Slik er det for øvrig også hos konkurrentene, men jeg synes på mange måter det tar av når man må putte 250 000 kroner på bilprisen før man er fornøyd. Noen vil vel kanskje si at man ikke trenger så mye utstyr, men kjøper man en BMW, ønsker man at den også er godt utstyrt. Jeg ønsker i hvert fall det.
Siste betenkeligheten er hvorfor man ikke får en hybridversjon av nye X3. De mest populære konkurrentene, og de som selger best, er nettopp hybridversjonene av Volvo XC60 og Mercedes GLC. BMW skryter i tillegg av at de har flest elektrifiserte modeller på markedet, men X3 blir foreløpig uten hybriddrift.
Da er surmulinga over, for når man kjører X3 er det vanskelig og ikke være glad hele tiden. Dette er en fryktelig bra bil, og veldig morsom å kjøre, også i dieselutgave.
X3 er komfortabel så det holder, og svelger ujevnheter uten problemer, særlig når man har stilt inn kjøremoduset på komfort. Alt forandrer seg i sportmodus, og plutselig vil den forholdsvis store SUVen vise sine sportsgener. Motorresponsen blir skjerpet, girvekslingene skjer kjappere og styringen blir fastere. I tillegg stives understellet merkbart opp om man har krysset for Dynamic Damper Control i utstyrslista. Padlene bak rattet gir muligheter for enda mer presise girskifter.
Motor og girkasse fungerer som en symfoni, og diesel kommer til sin rett i en slik type bil. 2-literen på 190 hk og 400 Nm er rask opp til hundre, bare 8 sekunder trenger den, og kraften på lavt turtall er meget bra. Om man vil ha enda mer, velger man 30d som har 265 hk og 620 nm. Det er en kraftpakke.
Vi testet 530d med denne motoren, og testen kan du lese her.
Etter noen aktive mil bak rattet, funderer jeg på om ikke denne X3en gjør at jeg har blitt SUV-entusiast. Faktum er at mange lave og lettere biler må se seg slått av X3 hva gjelder kjøreglede. BMW har lagt lista enda høyere, og ingen i klassen kan skilte med slik morofaktor. De som vil ta helt av kan bestille X3 i M40 utgave. Da får man plutselig sportsbilegenskaper i en SUV.
Som nevnt holder motoren i massevis, og med den fine 8 trinns sportsautomaten, er det gøy å kjøre lange turer. Den er både sportslig og komfortabel, samtidig som den også er økonomisk. Kjøremodusene bestemmer hva som skal vektlegges, og selv om sportsmodus er underholdende, blir det mest komfort- og økonomimodus på meg. Styringen forandres også etter hvordan du ønsker å kjøre.
X3 er en SUV for familien, og plassen er tilstrekkelig for storfamilien på fem. Mine tre barn satt helt perfekt bak, og særlig bredden i baksetet imponerer. Det er faktisk ikke så ukomfortabelt for tre voksne der bak heller. Bagasjeplassen er også bra, men det er i førerstolen man har det best. Kvaliteten på skinninteriøret i testbilen er utsøkt, og man har godt med innstillingsmuligheter. Elektrisk selvfølgelig, for det har man jo krysset av i utstyrslista. Rattet glir også enkelt inn i ønsket posisjon, og når stol og ratt er på plass, kan man nyte kjøreturen, uansett hvor lang den måtte bli.
Om man lar seg distrahere av infotainmentsystemet, kan kjøreturen bli noen timer forsinket. Det er fascinerende hvor mye man kan forandre, og hvor mye informasjon man nå har tilgang til ved bruk av skjermen på dashbordet. Den svarer nå på berøringer, eller håndbevegelser. Fortsatt kan man også bruke kontrollen i midtkonsollen for å styre skjermen.
Rett foran føreren har man også en digital skjerm, men den er mer klassisk utformet enn hos noen av konkurrentene. For de som ikke er bilnerder, kan man neste tro at instrumentene er analoge, men de forsvinner selvfølgelig når man slukker motoren. Stilig og med en del muligheter for individuell tilpassing. For de som ønsker, finnes det også head-up display tilgjengelig som ekstrautstyr.
Alt av førerassistent- og sikkerhetssystemer er tilgjengelig, og det aller meste er standard. Man må krysse av for lyspakke, så har man også adaptive LED-lys, som lyser opp mørket på en fantastisk måte. Ellers er det lett å forstå at førerassistentsystemer redder liv. Bilen retter seg opp om du skulle komme for langt ut på kanten, forutsatt at veien har tydelig kantlinje. Det samme gjelder om du er på vei over i motsatt kjørefelt. Skulle du være uoppmerksom i kø og du er på vei inn i bilen foran deg, tar også bilen over, og bråbremser så man slipper sammenstøt eller gjør sammenstøtet så lite som mulig.
Fotgjengere er tryggere når du kjører X3, for om du ikke ser de som går over veien, ser bilen det for deg. Den aktive og passive sikkerheten er i høysetet, og BMW X3 er helt i toppen i klassen.
Jeg lar meg imponere og irritere av alle systemene som til tider slår inn, og setter pris på at noe av det kan slås av. Kjører man aktivt, er det greit og vite om Lane Assist Control, som er mulig å slå av. Om man har den på, kan man oppleve at bilen tar litt mer kontroll enn man ønsker.
Økonomi er viktig også i premiumklassen, og selv om det koster å kjøre det beste, skal kjøperne oppleve at de får valuta for pengene. BMW X3 starter på 634 100 kroner. Dette er en del mer enn utgående modell koster, men du får så mye mer i den nye. Skal du ha en godt utstyrt modell, må du regne med et sekssifferet beløp i tilleggsutstyr, og plutselig er X3 en ganske dyr bil.
Drivstofføkonomien er bedre enn hos konkurrenter med hybridutgaver, og testforbruket var rett over 0,6 l/mil. Da var en del av kjøringen ganske så aktiv. Langkjøring ned på 0,52 l/mil synes jeg også er bra, selv om det er noe mer enn BMW selv oppgir. Girkassen må ta en del skryt for det lave drivstofforbruket, for den jobber alltid på riktig turtall.
Om det finnes bedre SUVer i denne klassen, tviler jeg på, men likevel er konkurransen utrolig tøff. BMW har tatt det på alvor og bygget en SUV som er best på alt. Surmulingen i starten av testen er over, og selvfølgelig vet alle BMW-kunder at det koster litt å kjøre det beste av premium. BMW-kunden setter også pris på det påkostede men litt kjedelige interiøret. Kunden savner heller ikke elmotoren, og det hadde heller ikke vært et tema om det ikke hadde vært for lave avgifter på slike biler.
Når man sitter med sin X3, og bil og avgifter er betalt, kan man heller glede seg over noe så sjeldent som en perfekt SUV. Det er det ikke så mange andre som kan. Det eneste lille som irriterer kanskje litt, er at naboens Mercedes GLC 220d kan dra 100 kg tyngre campingvogn……
Teknisk informasjon: BMW X3 20d
Pris: Fra kr 634 000
Motor: 2,0 liter diesel
Girkasse: Steptronic sportsautomat med 8 trinn
Sylindervolum: 1995 ccm
Effekt: 190 hk / 4000 omdr.
Dreiemoment: 400 nm / 1750 – 2500 omdr.
0-100: 8,0 sek
Toppfart: 213 km/t
Forbruk: 0,54 l/mil
CO2-forbruk: 142 g/km
Lengde: 470,6 cm
Bredde: 189,1 cm
Høyde: 167,6 cm
Akselavstand: 286,4 cm
Bagasjerom: 550 – 1600 liter
Tilhenger kapasitet: 2400 kg
Vekt: 1825 kg
PS: Bagasjerommet er eksakt like stort som Mercedes GLC 220d. BMW X3 20d har 360 kroner mindre i avgift enn 220d. Forbruket på disse to bilen skiller bare 0,01 l/mil og CO2-forbruket skiller 1 g/km. Lurer på hvem BMW har som hovedkonkurrent?