Av Vegar Bjørge
Blåmandag er det vel sikkert en del som har, men jeg kjenner en franskmann som har grunn til å ha en blåmandag i dag. Sebastian Loeb. Kjenner, er kanskje å ta i, men det er slik det føles. Vet ikke helt hvorfor, men noen blir så kjente at man føler man kjenner dem. Her en dag traff jeg Pernilla Walfridson Solberg på bensinstasjonen, og hun lurte nok på hvem jeg var. Jeg måtte se 2 ganger for egentlig å kjenne henne igjen, og jeg holdt på og si «hei, så trivelig å se deg». Jeg pleier og si det til folk jeg kjenner, uansett hvor trivelig det er å se dem. Uansett er også Petter Solberg og Pernilla Walfridson Solberg slike som alle «kjenner». Slitsomt sikkert, og særlig når de kjører Peugeot Partner. Er du slik også? Må se hva slags bil de kjører, og ettersom jeg «kjenner» dem, er det litt gøy å se om de har lykkes i livet. Kjører man Peugeot er man ikke veldig vellykket. Jeg har 2 så jeg bør vite det meste om det, og jeg deler bilmerke med kona til Petter Solberg. Det er da noe.
Rally bør det vel handle om når det gjelder storheter som Petter Solberg, og enda større storheter som Sebastian Loeb. I Frankrike kunne sistnevnte sikre seg årets VM-tittel 2 runder før det er slutt. Og det gjorde han selvfølgelig. Han vant omtrent som han ville på hjemmebane og selvom Latvala gjorde det han kunne for å holde følge, var han i grunnen for langt bak allerede på de første meterene. Når metere blir til kilometere vet man at man er slått. Loeb har tenkt på noe jeg har nevnt før på bloggen. Han vil ikke være med på å ødelegge sporten, så derfor kommer han til å kjøre færre løp neste år. Han skal i tillegg satse på racing. Citroen åpner for at de også skal delta i racing, og de må jo det, for Loeb kjører jo kun Citroen. Rart at han er så vellykket. Uansett sier Citroen at det er mulig de deltar i WTCC fra 2014 med Loeb som fører. Jeg vil da anbefale dem og heller satse på DTM fra 2014 i en Citroen DS5 eller C5. Dette er den største standardbil-serien i Europa og de kunne trengt noen mindre vellykkete team ved siden av de tyske premium-merkene.
Det var igjen litt på sidesporet, for som nevnt har det vært rally i Frankrike denne helgen, og selv om det ikke var så veldig spennende i teten skjedde det en del lenger bak. Hirvonen er vant til å spille 2. fiolin i år og er vel glad for at Loeb skal kjøre en redusert rallysesong neste år. Det vil ikke si at Hirvonene automatisk får bytte instrument, men han har i hvertfall sjanse til å havne nærmere Loeb i sammendraget. Han kjempet lenge mot Solberg om 3. plassen i Frankrike, og den kampen hadde han nok tapt, hadde det ikke vært for at Solberg fant det for godt å reise på vindrue-slang tidlig lørdag morgen. Resultatet ble at de måtte kutte strømmen for å få stopp på Solbergs lille utflukt. Flaks ingen liv gikk tapt, men alvoret går nok opp for nordmannen og vi kommer nok ikke til å se slik oppførsel på en stund. Han har skuffet i år og var ikke veldig kjøresugen etter et eks antall vinranke-besøk, men han var tilbake på veien søndag morgen og gjorde ganske greie tider. Jeg setter spørsmålsteng ved både Solberg og Latvalas innsats denne sesongen, men vi skal komme tilbake til det ved årets oppsummering.
En som har gjore det gjevnt bra i år er Mads Østberg, med både en VM-seier og jevnt over gode resultater. I Frankrike kjempet han lenge om en 4. plass, men måtte gi tapt for Thirry Neuville. Til slutt var det bare 9 sekunder som skilte de to unge rallyførerne. Jeg vil tro de begge sitter i et fabrikksete neste år. Østberg i Ford hadde vært noe, og Neuville får kanskje muligheten i Citroen? Lenger bak er det Ott Tanäk fra Estland som er best av røkla. Han kjører også fort, men har problemer med veiholdningen. Han havner ofte utenfor veien, og med slik kjøring er det vanskelig og bli en vinner. Novikov, Prokop, Atkinson og Chardonnet var de siste som fikk poeng i Frankrike. Chardonnet er en fører som imponerte i Frankrike, og for meg er han et ubeskrevet blad. Kanskje vi får se mer av han i neste sesong?
Vi skal tilbake til mesteren over de aller fleste mesterer. Sebastian Loeb! Han har nå vunnet alle asfalt race siden Marco Martin vant i Spania 2004. Ganske så imponerende. Det var også asfalt som var Loebs spesialitet en stund, men nå er han uovervinnelig uansett hva slags underlag han kjører på. Vi gratulerer Loeb og Citroen med sin 9. VM-tittel, og ser frem mot spennende løp neste sesong! Vi skal selvfølgelig følge sesongens 2 siste løp her på bilogmotorbloggen.no