Tekst og foto: David K Andersen
mest produserte bilmodell gjennom tidene. Og den er Toyotas våpen i kampen mot
Golf og co i kompaktklassen.
At modellen er av de eldste i segmentet synes ikke i
linjene. Kanskje er vi så vant til å se den at vi ikke tenker over det, og
kanskje tenker vi at Toyotas kompakbil ikke tradisjonelt er en looker, men om
du tar et minutt og kikker litt på den i femdørsutgave som her, er dette faktisk
en temmelig skarp og linjelekker bil.
detaljer som setter preg, blir Auris en av de mer merkbare alternativene blant
kompaktbilene. Og det bidrar til å holde den ung.
annet fronten. Samtidig ble muligens noe av skarpheten i designet fjernet, men jeg synes fortsatt bilen ser bra ut.
Motoren, som riktignok ikke er superfersk lenger, den har et par år på nakken, er verdt en ekstra kikk. Den er mer avansert enn du skulle tro.
Kjøreglad, men mest komfortabel
I takt med stadig bedre kvalitet på støtdempere og fjærer, for ikke å snakke om større utbredelse av aktive chassis, velger mange merker nå for tiden å gå litt tilbake på kompleksiteten i hjulopphengene sine. Det sier seg selv at når uavhengig bakhjulsoppheng droppes til fordel for adaptive dempere mot pristillegg, så strømmer kronene inn litt enklere. I så måte er det hyggelig at Toyotas fortsatte satsing på uavhengig fjæring i alle hjørner også merkes og settes pris på i praksis. I alle fall gjør jeg det.
Komforten er bra ellers også, du føler deg passe isolert fra omverdenen bak rattet i Auris. Støynivået er akseptabelt og du sitter godt i fine seter med rikelige justeringsmuligheter. Rattet trenger litt mer teleskopvandring for at kjørestillingen skal bli perfekt for meg, men vi er ikke langt unna.
Interiøret holder koken
Innvendig dominerer infotainmentsystemet med 7-tommers touchskjerm, det føles rimelig moderne. Volumhjul mangler, noen menyer kunne vært enklere og responsen er ikke blant de raskeste på markedet, men det fungerer bra nok.
Instrumentene, med et informasjonsdisplay som er enkelt å navigere, setter også en liten spiss på interiøret. Rimelig spreke former og et par morsomme detaljer som for eksempel vippebryterne for temperaturjustering, sørger for å holde bilen moderne.
Ekstra pluss for lydanlegget som tross mangel på JBL-logo låter bra med fin bass.
Plassforholdene er på det jevne for klassen. Voksne kan fint reise også i baksetet.
Konklusjon
Tross noen år på nakken, føles Auris nesten overraskende fresh. Kompaktklassen er vanvittig tøff og konkurrentene mange og gode, så best er den kanskje ikke lenger. I alle fall ikke før totaløkonomi med driftssikkerhet, annenhåndsverdi og sånne ting tas med. På komfort er den imidlertid på høyeste nivå, og med mye og moderne utstyr både på sikkerhets- og luksussiden, blir pakken god.
1,2-litersmotoren er en liten (og i Norge skjult) perle som jeg håper flere tar med i betraktningen. Den har kjempefin karakteristikk og leverer både raffinement og kjøreglede. Liker du å kjøre bil, er dette definitivt din versjon av Auris.
Toyota Auris 1.2T Executive
|
|
Pris fra
|
267 400
|
Pris testbil
|
353 200
|
Motortype
|
R4 turbo bensin
|
Motorvolum ccm
|
1 197
|
HK o/min
|
116 5 200
|
Nm o/min
|
185 1 500 – 4 000
|
Sek. 0-100 km/t
|
10,1
|
Topphastighet km/t
|
200
|
Forbruk blandet l/mil
|
0,48
|
Utslipp CO2 g/km
|
112
|
Egenvekt kg
|
1 425
|
Tilhengervekt kg
|
1 300
|
Bagasjerom liter
|
360
|
Lengde mm
|
4 330
|
Bredde mm
|
1 760
|
Høyde mm
|
1 475
|
Akselavstand mm
|
2 600
|