Av Vegar Bjørge
En ny Ferrari vekker alltid interesse utover det vanlige. Når det i tillegg er snakk om det råeste de noensinne har laget, vil nok spaltemetere fort bli både kilometer og mil før bilen er å finne på veien. Foreløpig er det kun snakk om små drypp av designen som Ferrari vil slippe, og ut i fra det lille vi får se er det ingen tvil om at dette blir rått. Det er Ferrari selv som slipper bildet i sitt kundemagasin Ferrari Magazine. Bakenden får man se først og det er vel den de fleste skal se, om man kjører på vei eller bane. En V12 motor kommer mest sannsynlig til å sitte bak føreren og den bør yte minimum 750 hk. Kanskje man også setter inn en el-motor for og gi den et lite miljøalibi. En mild-hybrid kan det tenkes at det uansett blir, hvor bremseenergien fanges opp i et batteri og gir enten ekstra boost når det trengs, eller gir energi til det elektriske systemet i bilen. Dette er et system som allerede er i bruk i Formel 1 under navnet KERS.
Enzo II eller kanskje F70 har mye å leve opp til. Enzo fra 2002, var i sin tid det råeste man kunne få på gaten, og F50 og F40 var også i samme gate. Fra 80-tallet kan man huske 288 GTO som en rendyrket racerbil for gate, og før den igjen var det 512 BB som kjørte sirkel rundt sine konkurrenter. Det gjør ikke ting bedre av at vanlig bilprodusenter som BMW, Mercedes, Audi, Jaguar og Lexsus lager familiebiler som kan skremme vannet av de fleste sportsbiler, og skal en fører av Ferrari kjøre fra ovennevnte familiefraktere, trengs også mot i tillegg til ekstreme krefter. Ferrari har nok ikke tenkt så mye på premium-segmentet når de nå lager en etterfølger til Enzo, men de fleste som kjøper Enzo har en eller annen familifrakter også i garasjen. Derfor bør Enzo II ha såpass effekt at konas RS6 Avant blir skikkelig frakjørt. Vi kommer selvfølgelig med mer så fort vi vet noe.
En av forfedrene til nye Enzo, Ferrari 512 BB. |