Tekst og Foto: Vegar Bjørge
Mazda CX-5 er en suksesshistorie for Mazda, og helt fra introduksjonen i 2012 har dette vært Mazda sin viktigste modell i Norge. Med over 16 000 biler solgt her til lands, har man god grunn til å være fornøyd, men det er ikke bare i Norge man har lykkes. 1,5 millioner CX-5 har rullet ut fra fabrikken på disse årene. 260 000 av disse er solgt i Europa. I tillegg kan man skryte av over 90 utmerkelser.
Det er likevel på tide å fornye CX-5, og Mazda kommer nå med mange små forandringer på modellen, som gjør at den oppleves mye mer moderne både på design og teknikk.
Utvendig er det strammere linjer som gjelder. Man har fått til en tøffere front, som like gjerne kunne sittet på en engelsk premiummodell, og kurvene langs siden har blitt til en linje. Bak har man også gitt bilen mer moderne utseendet med nye LED-baklykter og doble eksosrør.
Innvendig er skjermen flyttet opp på dashbordet for bedre sikkerhet. Rattet med varme er nytt, og foran føreren har man nå Head-up Display rett i vinduet. Man har også oppgradert stolene som nå gir enda bedre demping, som igjen fører til bedre komfort. Baksetene har fått varme på de to ytterste plassene. Materialene er også skjerpet en tanke, og man har ikke lang vei opp til premiumfølelse, om de da ikke allerede har kommet dit.
På den tekniske siden har CX-5 nå fått G-Vectoring Control, og dermed har hele modellpaletten til Mazda, med unntak av MX-5, fått denne løsningen. G-Vectoring Control bruker elektroniske impulser til å stive opp bilen når dette er nødvendig. For eksempel vil bilen krenge mindre ved både bremsing og sideforskyving.
Man har også støydempet CX-5, og man har forbedret SKYAktiv komponentene. Sikkerhetssystemet er også oppgradert, og nå har man fått trafikkskiltgjennkjenner som henter informasjon fra både kamera i fronten, og fra navigasjonen. Autobrems opp til 80 km/t med fotgjengergjennkjenning er også nytt på CX-5. Dette kommer i tillegg til alt annet man forventer på en moderne bil.
Hvordan fungerer da dette i virkeligheten? Har CX-5 blitt så mye bedre enn utgående modell, og kan suksessen gjentas? Vi tok en liten prøvetur for å kjenne etter, men kommer tilbake med en mer utfyllende test senere.
På veien virker CX-5 roligere enn noen gang. Lite støy finner vei inn i kupeen og man merker forskjell i forhold til den gamle. CX-5 oppfører seg også roligere på veien, og G-Vectoring Control merkes. I krappe svinger kan man ligge på gassen mer takket være mindre krengning. Man kan ikke kalle CX-5 for noen sportssuv, men den er sporty nok til at man kan ha det litt moro.
Vi prøvekjørte 2,2 diesel med 175 hk koblet til en 6 trinns automatkasse, og dette er kanskje det de fleste vil velge. Motoren er sterk, men jeg vil anbefale denne fremfor 150 hk, for man får ikke overflod av krefter i 175 hk. Automatkassen er av det komfortable slaget og den svarer sømløst og ganske kjapt på gassrespons.
To dieselmotorer og to bensinmotorer leveres til CX-5, og den mest spennende er 2,5 bensin med 194 hk og sylinderkutt. Man kan også få en 2,0 liter bensin som leverer enten 165 hk (2WD) eller 160 hk (4WD). Dieselalternativene er på 2,2 liter og 150 hk eller 175 hk.
Mazda regner med at de aller fleste velger firehjulsdrift, automat og Optimum-utstyrspakke. Fordelingen mellom bensin og diesel vil være nær 50/50.
Ny CX-5 blir konkurransedyktig priset og med Optimum utstyrsnivå og automat, starter dieselversjonene på kr 487 000,- med påslag på kr 10 000,- for 175 hk, mens 2,0 liter bensin koster kr 457 000,-. Så gjenstår det å se om CX-5 fortsetter salgssuksessen.