Av Vegar Bjørge
Opel vil vise en sportsbil på kommende Frankfurtutstilling i høst, og den har fått det velkjente navnet Opel Monza. Tilleggsbetegnelsen Concept sier seg igrunnen selv. Det er slik alle biler kommer til verden nå og vi kan vel håpe Opel prøver å gjenskape sin storhetstid. På 60- og 70- tallet hadde Opel flere vakre coupeer, både Rekord og Commodore var av sin tids vakreste biler i Coupe form. Disse bilmodellene gjorde tilogmed sedanmodellene salgbare. GT var en mini Corvette og er en ettertraktet klassiker i dag. Etterhvert kom også Manta og Monza på banen før Calibra i grunnen avrundet Opel sin arv med sporslige coupeer.
Opel Mazda, nei det er Monza den skal hete. |
Monza kom sent på 70-tallet og var i grunnen en bil med pen form, men den var noe stor og tung. Den hadde heller ikke all verden av motor. 180 hk var det mulig å få i coupeen som var basert på Senator, noe som ikke ga de aller beste akselerasjonstidene eller toppfarten. Det var mer en cruiserbil enn en sportsbil og den fant sin fanskare. Jeg er en av de og synes den dag i dag at Monza er en av Opels aller peneste biler. Spennende blir det nå å se hva koncept-modellen skal gi oss av nyheter. Regn med en el-motor av noe slag, kanskje i tillegg til bensinmotor og effekt rundt 300 HK. Eller kanskje vi får se en vidererutviklet Volt/Ampera-motor? Uansett er konseptet sportslig og stram i fronten med stor grill og små lykter. Den har fått store hjul som fyller hjulbuene ordentlig slik hjulene på en conceptbil skal gjøre.
En tid hvor Opel også solgte biler til flygere……. |
Etter suksessen med Adam og særlig Mokka, synes jeg det nå virker som Opel er på riktig vei. Da er det også logisk at de viser et sportsbilskoncept som kan gi oss hint om hvordan fremtidige Opeler skal se ut. Mazda gjorde det for et par år siden og se nå hvordan nye Mazda 6 ser ut. Hvorfor jeg blandet inn Mazda i denne artikkelen? Jeg synes bildet sier det meste. Bytt ut Opel merket med en M og du har en Mazda……
Les mer om klassikeren Opel Monza her