Av Vegar Bjørge
Fin front med kjent Jaguar grill. Led-belysning rund baut. |
En ny Jaguar er på vei og nærmer seg produksjon. Foreløpig blir den betegnet som en prototype, men den har gjennomgått mye testing og Jaguar skal komme med en stor SUV som skal konkurrere med Porsche Cayenne og dens likesinnede. Prototypen er i trafikk og blir testet flittig av Jaguar sine teknikkere. Det skal være mye nytt under aluminiumsskalet på Sport Crossoveren, og det meste av det skal også overføres allerede eksisterende Jaguarer. Det er ikke bare karosseriet som skal være av aluminium, men hele bærestrukturen skal bygges i dette lettmetallet for å gjøre bilen så lett som mulig. Dette er selvfølgelig nødvendig når en luksusbilprodusent som Jaguar skal bygge SUV. Det er først og fremst vanskelig å komme inn på et marked som oversvømmes av BMW, Mercedes, Range Rover og Porsche, uten at man har noe ekstraordinært å komme med. I tillegg er det spørsmål om miljø og forbruk. En stor og tung SUV er det få som ønsker seg, men en stor og litt mindre tung SUV med noe mindre forbruk, har blitt drømmebilen for en hel verden. I hvertfall for de som slipper å tenke penger.
Legg merke til det noe spesielle taket. |
Innvendig er bilen selvfølgelig fullpakket med alt av luksus, fra skinnseter av beste kvalitet til intertainment system få har sett maken til. Her vil det være tilkoblingsmuligheter for alt man måtte ønske seg og kvaliteten på lyd vil være bedre enn i den beste konsertsal. Midtkonsolen går igjennom hele cockpiten og gjør bilen til en 4-seter, foreløpig. Mest sannsynlig vil det nok være mulig med et midtre baksete når bilen går i produksjon.
Utvendig ser bilen stor ut, selv om Jaguar ønsker å gjøre den så kompakt som mulig. Grillen er i Jaguar stil, selv om den er større enn på andre modeller. Panseret ser man over og ikke ned på. Det har fått en ekstra stor bule midt på og dette er for selvfølgelig for at den skal se barsk ut i tillegg til at man da får plass til en stor motor under panseret. Arkitekturen for modellen er klar for hybriddrift, en selvfølge for snart alle biler. Det tar fortsatt 2 år før vi får se bilen produksjonsklar og da vet vi også mer om motorer. Jeg vil tippe det kommer en dobbelturbo 4 eller 6 sylindret motor som innstegsmodell i tillegg til samme kompressormatede motor som man finner i XK S. Utenpå dette kommer det også et hybrid alternativ. Så får vi se etterhvert om vi også får et dieselalternativ i denne modellen.
Merklig at alle biler skal ha glasstak. Det øker vel vekten på feil sted? |
SUV-markedet kommer til å flomme over av nye luksusmodeller og det vil bli hard kamp om kundene. Allerede er det mye å velge i fra de mindre BMW, Audi og Mercedes modellene via sports modellene til de nevnte merkene i tillegg til Porsche sine modeller og opp til de store luksussuvene til Range Rover og Cadillac m.fl. Maserati, Lamborghini og Bentley har modeller på gang til dette segmentet i tillegg til en ny Audi Q7 som ventes neste år. Det blir en tøff kamp og dette kan fort bli blodig alvor. Det rare er at vi alle blir tvunget til å kjøre mer miljøvennlige biler med mer miljøvennlig drivstoff. SUV-modeller burde i grunnen gravlegges eller kun registreres som lastebiler med fartsperre. Tror det kunne gitt en stor miljøeffekt!
Den ser produksjonsklar ut, men trenger vi flere SUVer? |
Nærmere i tid er en F-Type Coupe. Da Jaguar kom med sin F-Type, var det også klart at de skulle levere bilen i en lukket versjon for de som setter mer pris på sport. F-Type har en fantastisk design og den blir ikke så aller verst med tak heller. Denne får premiere på Los Angeles Auto Show 19. november. Spennende tider for Jaguar med andre ord!
Jaguar F-Type Coupe får vi se om et par uker. |