Av Vegar Bjørge

De aller fleste får med seg at VW Golf er en populær bil og Golf-klassen er populær. I Norge selges det også mye stasjonsvogner og SUVer. Mange har også fått med seg at el-biler er i støtet og da særlig Tesla med sin nye familiebil. I september var faktisk Tesla Model S på topp i salgsstatistikken og da Nissan Leaf dro av med seieren i oktober, tyder mye på at el-bil salget kommer til å holde seg høyt. 925 nye el-biler ble registrert i oktober, mens det ble tatt inn 310 bruktimporterte el-biler samme måned. Det er høye tall og vi er i særklasse det landet som har høyest el-bil andel, men hjelper det på miljøet? Det må vi anta og ser vi på gjennomsnittsutslippene for de 12 893 nye bilene som ble registrert i oktober, er CO2 utslippene på 118 g/km. Dette er en nedgang på 9 g/km i forhold til oktober 2012. Dieselandelen av bilparken, som nå er på 49,4 %, har et CO2-utslipp på 134 g/km, noe som er en nedgang på 4 g/km. Bensinbilene har redusert sitt utslipp med 2 g/km i løpet av 1 år og slipper nå ut 121 g/km. El-bilene som ikke har noe CO2-utslipp, bidrar i aller høyeste grad, og i tillegg har vi også en stor andel hybridbiler som gjør at bilparken må sies å gå mot miljøvennligere tider.

Vi fortsetter med noe som er morsommere enn el-biler, og jeg forundres litt over statistikken. Den viser at det i år ikke har blitt registrert noen ny Ferrari i Norge. Er dette riktig? Vi må anta at det er det, men begynner vi å få så dårlig råd i Norge at ingen kan koste på seg en riktig bil? Porsche selges det derimot en del av og det har hittil blitt 283, noe som er nesten dobbel så mange som Alfa Romeo! Det italienske merket har falt med over 45 % på et år. Dette er katastrofe og vi får håpe det snart kommer en modell som kan ta salget til andre nivåer. Hvor blir det av erstatteren til 159? Opel er et annet merke som det har gått nedover med, men nå kan det se ut til at det har snudd og de er på vei oppover. 15. plass så langt i år og et salg som er jevnt med fjolåret. Regn likevel med at det tar seg opp de resterende månedene med nye priser og en faceliftet Insignia.

I toppen er det VW som ligger, fulgt av Toyota som var det mest populære merket i oktober. Volvo, Ford og Nissan følger på de neste plassene, og selv om alle disse selger bra med biler, er det grunn til bekymring hos VW, Volvo og Ford. Sistnevnte har en nedgang i salget på over 10 % mens VW har falt 6,7 % og Volvo 2,9 %. Nissan derimot har økt sitt salg med over 20 %, mens Toyota har en salgsvekst på 5,5 %.

Bilsalg er på rekordnivåer i Norge og det er nok hyggelig å være i bilbransjen, særlig for de som tenker miljø. Biler med lavt utslipp selger som aldri før og det blir spennende å følge med på nye el-biler og hybrider. Ford har sluppet sin Focus med el-drift, VW kommer med en el-dreven Up mens BMW venter spent på responsen for sin i3. Blir noen av disse en fremtidig bestselger?

Bilsalg i Norge t.o.m. oktober 2013

1. VW Golf          6239
2. Toyota Auris          3982
3. Mazda CX-5          3950
4. Nissan Leaf          3755
5. Toyota Yaris          3656
6. Volvo V40          3031
7. Toyota Rav4          2951
8. Ford Focus          2787
9. Skoda Octavia          2754
10. Mitsubishi Outlander          2694
11. VW Passat          2575
12. VW Tiguan          2505
13. Nissan Qashqai          2400
14. Volvo V70          2324
15. Toyota Avensis          2015
16. Audi A3          1786
17. Volvo V60          1771
18. Audi A4          1728
19. MB A-klasse          1682
20. BMW 3-serie          1657

Topplisten for bilmerker t.o.m. oktober 2013:

1. VW     15914
2. Toyota     15549
3. Volvo     8926
4. Ford     8508
5. Nissan     6961
6. Audi     6541
7. BMW     5853
8. Skoda     5373
9. Mazda     5366
10. Mitsubishi     4981
11. Mercedes     4934
12. Peugeot     4572
13. Kia     4181
14. Hyundai     3832
15. Opel     3072
16. Subaru     2757
17. Honda     2245
18. Citroen     2151
19 Suzuki     1777
20. Tesla     906

Kilde: OFV