Av Vegar Bjørge
Niki Lauda har alltid hatt et stort hjerte for Ferrari og det har vært gjensidig fra Ferrari sin side. Nå skal de ære han med en spesialmodell av Ferrari 458 Italia. Den vil ha italienske flagget på taket, alle bilene vil være røde med hvite innslag i frontspoileren, bakspoileren og på sideskjørtene. Felgene er farget i gull og innvendig har de også oppgradert interiøret med italiensk flaggtema. Alle bilene, er og ta i, for det vil bare bli laget en av den, og den er en del av Ferraris Tailor Made personaliseringsprogram. Ved å ha et slikt tilbud tiltrekker Ferrari seg kunder som vil bruke mye penger på bil. Hva denne koster er en hemmelighet, men påslaget på en normal 458 Italia er betydelig.
Niki Lauda vant 2 førermesterskap med Ferrari i tillegg til 2 merkesmesterskap. Den første kom i 1975 mens nummer to kom i 1977. Han hadde mesterskapet i sin lomme også i 1976, men en stygg ulykke på Nurburgring ødela nesten hele hans karriere. Han kjørte av banen og ble etterpå kjørt på av en annen bil. Bilen hans tok fyr og han satt fast i over 1 minutt i det brennende vraket. Livet hans ble reddet av 3 heltemodige konkurrenter, og legene på sykehuset hvor han ble innlagt. Han har den dag i dag merker i ansiktet etter brannen, og han mangler fortsatt det ene øret. 6 uker etter ulykken satt han igjen i en Formel 1-bil og kjørte inn til 4. plass i et løp som forøvrig ble vunnet av Ronnie Peterson. Han drev sitt eget flyselskap i noen år, og ga seg da med racing, men kom tilbake og vant førermesterskapet for McLaren i 1984. I disse dager slippes Formel 1-filmen Rush, som er en historie om rivaliseringen mellom Lauda og James Hunt.