Av Vegar Bjørge
Nissan forbindes med Qashqai, Juke og Leaf i Norge, selv om de har hatt suksess også med andre modeller. Note var vel en suksess når den kom for en del år siden, mens X-Trail lenge var en av toppselgerne i SUV-klassen. Det er likevel en stund siden vi hadde modeller som Micra, Almera, Primera og Maxima, og de tidene kommer kanskje ikke igjen. Nå er det ikke slik at Nissan kun har de 3 nevnte modellene å selge, for går du til en Nissan-forhandler, vil du finne både Micra og Note og noen har også 370 Z og GT-R i en eller annen utgave. Det finnes også de som har en Mureno stående og Pick-Upen Navara selges fortsatt i et godt antall. Det har likevel vært en forandring hos Nissan de siste årene. De vil at vi kjøper SUVer og el-biler.
Kanskje det blir mer sportslige modeller fremover. I Detroit viser de nemlig opp 2 konsepter. Et konsept som forteller oss hvordan Nissan tenker seg at en sportslig sedan skal se ut. Denne vil jeg tro vi får se om ikke alt for lenge. Det andre konseptet handler om nostalgi og motorsport. Dette konseptet ønsker jeg å se.
Vi begynner med Sport Sedan Concept. Dette er altså en sedan med coupe form. Kanskje vi her ser neste generasjon Maxima eller Altima tenkt for USA? Det gjør ingenting om vi kunne fått den her i Europa også. Japanske merker har helt meldt seg bort fra det lønnsomme premiumsegmentet. Med en front som har futuriske lykter med led-lys og en grill vi kjenner igjen i tillegg til speil som ligner produksjonstype, så er denne snart klar for veien. Det er mye former mot bakparten og over hjulbuer. Taklinjen flyter i lufta og man har klart å skjule både A-stolpen og B-stolpen. Ganske elegant. Bakparten er dominert av lyktene som helt sikkert har et særpreg i mørket. Det blir letter i fremtiden å kjenne igjen biler som kjører foran degt. Alle vil ha sitt eget preg på led-diodene som fyller lyktehuset. Bakpartiet er ganske høyt og vil nok gjøre lukeparkering til en vrien jobb, så sant du ikke lar bilen gjøre det selv da. Det er en sportslig sedan som har fine linjer, men den er større enn dagens Maxima, rundt 5 meter lang. Innvendig er det plass til 4 og de har en smakfull omgivelse. Konseptbilen har sort/hvit interiør, selvfølgelig i skinn og passende materialer. Alt av informasjons vises digitalt i skjerm foran fører og en skjerm i midten på dashbordet. Motorer får vi foreløpig ikke vite noe om, men girvelgeren på midtkonsollen tyder på en automatkasse i konseptet. Det kan fort tenkes at denne kommer som hybrid i tillegg til V6 maskin som fortsatt er populært i USA.
Så det mer spennende Nissan viste opp i Detroit. En ny sportsbil som skal føre Z-navnet videre. Den blir mindre enn 370Z og får en 4-sylindret motor med turbo. Kanskje noe av ideene fra IDx Concept blir ført videre til en Z-sportsbil. IDx er dagens tolkning av 60- og 70-tallets Rally-Datsuner. Denne bilen hadde sin premiere på Tokoyo Motorshow i fjol høst, men den sto også i Detroit. Her ble det også antydet at den skulle i produksjon.Tøff og ja takk! Er det noen som gjenkjenner Fiat X1/9?
Vi tar til slutt med Infiniti Eau Rogue, navnet etter den spesielle svingen på Spa-banen i Belgia. Infiniti sponser Red Bull-teamet og derfor har de tilknytning til Formel 1. Dette konseptet viser en mellomklassebil med prestande lik en sportsbil. 500 HK og 800 NM er plassert under panseret og man kan også skimte antydninger til Formel 1-deler i fronten. Modellen er en prestisjeutgave av Q50, Infinitis BMW 3-serie rival. Q50 skal selges i Europa og så får vi se om vi etterhvert også får se Eau Rogue på europeiske veier.