Av Vegar Bjørge

2012 kom Cadillac med en nyhet som gjorde meg til Cadillac fan. Nye ATS ble presentert og for en bil. Cadillac hadde aldri vært vakrere og om jeg noen gang skal kjøpe ny premium bil, blir det en ATS fra Cadillac. Nå viste det seg at den også skulle gjøre det ekstra godt i tester mot konkurenter som Mercedes C-klasse, Audi A4 og BMW 3-serie. Den er mer i BMW land enn noen Cadillac noensinne har vært og kjører nesten like godt som bayer-ekspressen. Nå har jeg ikke testet ATS så jeg får stole på de som har gjort det. Motoren var også en nyhet. En 2,0 liters R4 skulle få være drivkilden i kunstverket med hele 272 HK. Selvfølgelig turbomatet.

På Detroit Autoshow 2014 kom Coupe-versjonen. En like vakker skapning men litt mer upraktisk. Denne er for de som ikke trenger å bruke baksetene i særlig grad. Nå skal BMW og Mercedes sine coupe-kunder kapres. Og de får mer i en Cadillac enn hos tyskerne. Det her er hakket over premium. Det er kunst og luksus og det til ikke alt for høye priser. Cadillac skal satse mer på Europa og nå har de endelig bilen som kan bli en noenlunde suksess på dette kontinentet.

Coupeen får samme motoralternativ som sedanen. Det vil si nevnte 2,0 literen og en V6 på 3,6 liter og 321 HK. Standard er en manuell 6-trinns kasse, men man kan også få en 6-trinns automat. Differensial brems er standard i tillegg til trekk på bakhjulene. Vekten på coupeen er 1550 kg, noen kilo mer enn sedanen, men omtrent det samme som konkurrentene. Cadillac ATS Coupe har selvfølgelig rammeløse vinduer som en ekte Coupe skal ha.