Av Vegar Bjørge
Mini har vært en stor suksess for BMW og nå har 3. generasjon av Nye Mini kommet. Den har allerede vært på markedet noen måneder og for første gang får man nå også vanlig Mini med 5-dører. Sir Alec Issigonis snur seg nok i graven når han ser hva Mini nå er. En vanlig bil for snart alle behov. Du kan få din Mini som original 3-dører eller 5-dører, Cabrio, Coupe, Roadster, Clubman, Countryman, Paceman og i tillegg alle spesialmodeller som Jon Cooper Works og Goodwood utgaven som er laget i 100 eksemplarer i tillegg til flere spesial modeller.
Den store nyheten nå er motoren som kommer i innstegsversjonen Mini One First. Det er en 3-sylindret 1,2 liters maskin på 75 hk og 150 nm ved 1500 omdreininger. Små motorer kommer i flere biler og fremtidens familiebiler kommer til å ha 3 sylindrer. Neste generasjon av Ford Mondeo og BMW 5-serie er eksempler på dette. Jeg har kjørt flere biler med 3 sylindrer i det siste og jeg er imponert. Tester kommer på bilogmotorbloggen om en liten stund. Med denne motoren vil du kunne få en Mini for under 200 000 kroner. Det er ikke så ille.
I andre enden av skalaen finner man en diesel-motor på 170 hk. Denne er på 2,0 liter og har TwinTurbo-teknologi fra BMW. 360 nm fra 1600 omdreininger sier litt om kraften i motoren. Forbruket ved blandet kjøring skal være på lave 0,4 l/mil. Kan også nevne at den gjør sprinten til 100 km/t på 7,3 sekunder.