Av Vegar Bjørge
Mercedes var nok ikke klar over hvor populær CLS skulle bli da de slapp 1. generasjon av den store coupeen som fikk 4 dører og var større utvendig enn innvendig. Alle ville kopiere konseptet og til og med Volkswagen kom med sin versjon i Passat CC. 2. generasjon av Mercedesen har vært på markedet i noen år og da kommer midtlivskrisen. Mercedes sminker opp CLS med nye led-lamper, litt retusjing i fronten, nye turbomotor og ny automatkasse. For å ta lysene først som nå har fått Mercedes sin Multibeam-teknikk som skal gi 20 % mer lys i tillegg til mindre blending for møtende bilister. Disse lampene tilpasser seg etter vei, lysforhold og møtende trafikanter. Innvendig er det ny 8″ skjerm som vi kjenner igjen i de andre Mercedes-modellene i tillegg til et nytt 3-eika ratt. Motoren som de fleste har råd til sitter nå i CLS 220 Bluetec og er en 4-sylindret dieselmaskin på 170 hk og 400 nm. På bensinsiden blir CLS 350 byttet ut med CLS 400 som har dobbelturbo på 3,0 liter og 333 hk/480nm. Som standard leveres nå bilen med automatkassen 9G-Tronic på alle modeller uten toppmodellen fra AMG. Premiere i september.