Av David K Andersen
Under 24-timers løpet på Nürburgring skjer det enormt mye både på og utenfor banen. Her er en bildemiks av begge deler.
|
Folkehavet før start er enormt |
|
Det skjer ting uansett hvor man snur seg |
|
Å ta seg fra A til B er ikke barebare |
|
Fotoshoots må til… |
|
… nødvendigvis med visse innslag av damer. |
|
Biljournalist-kjendis Chris Harris var en av førerne i Aston Martin nr 100 |
|
Kø for å snakke med Göransson, han er like blid og avslappet. |
|
Man får ikke noe særlig lyst til å kjøre selv av å kikke på innsiden av bilene |
|
Starten går |
|
Alle vil gjennom først som om det skulle vært et heat i rallycross med varighet 4 minutter |
|
Vel i gang og forbikjøring av raskere biler er en konstant aktivitet over hele banen |
|
Toyota GT86 og Subaru BRZ i stort antall selv om denne karen får lov til å kjøre alene noen sekunder her |
|
Porschegjengen er enorm og få andre biler er like «Ringklare» fra fabrikk som 911 GT3 |
|
Nye BMW 2-serie |
|
En stakkars M3 står nesten stille da Mercedes SLS AMG GT3 og Nissan GTR fra den raskeste SP9-klassen suser forbi |
|
Selv om en Audi R8 vant, er nok SLSene noe av det mest konkurransedyktige |
|
Lexus LFA er ikke daglig kost |
|
Bakrutene blendes for å ikke slippe for mye lys inn fra bilene bak på natten. |
|
Mange mange kræsj. Noen fortsetter, noen forsvinner |
|
Tydelig at Renault Clio allerede fra fabrikk er noe av det beste som er laget av GTI-biler. Det kryr av dem |
|
Nr. 23 Richard Göransson og co med skadet bakende og dårlig downforce. |
|
GTR sitter fast mellom to trege biler noen sekunder |
|
BMW Z4 GT3. Vinnerkandidater men utenfor pallen etter uflaks på uflaks (=påkjørsler) |
|
Det slang en Seat og Honda her og der også |
|
Depotstopp |
|
Ikke mangel på aktiviteter utenfor banen |
|
I hovedbygget langs Formel 1-banen er det gode muligheter til å kjøpe seg alt fra banerigget Nissan GTR til pølse i brød. |
|
Man er tross alt i Tyskland |
|
Og de tyske bilprodusentene er sterkt til stede. |
|
Da banen er 2,5 mil lang, er det plass til en god del publikum |
|
Nærmere bestemt minst 200 000 |
|
Det er sikkert nok å snakke om mellom kjørepassene |
|
Nissan tar Nürburgring relativt seriøst |
|
Det meste innen bil dekkes |
|
Audi kjenner vi såklart til…. |
|
… og selvfølgelig nye BMW M3… |
|
…men hva er dette? Jo; en Toyota som ikke selges her hjemme. Banerigget såklart. |
|
Nye BMW M3 og M4 på utstilling er greit nok. Men jammen så jeg ikke minst 30 av dem ute på veien rundt banen også. |
|
Noen er bare litt mer racingentusiaster enn andre selv om det ikke holdt helt ned til skoa. |
|
Nye BMW R nineT er hotte saker |
|
I pitboksene merkes løpslengden |
|
Varme dekk må til |
|
Overnatting må til…. |
|
… og som alltid er det vitkig å sitte høyt og ha god utsikt da man sover. |
|
Natten senker seg…. |
|
…. uten pausemuligheter |
|
I motorsport er dekk alt. På Nürburgring enda viktigere… |
|
Ikke nødvendigvis stor avstand over målstreken selv om man har kjørt et døgn |
|
Fjoråsvinner tok sølv i år. |
|
Nissan hadde ikke sitt beste løp. Ekstremt rå lyd i turbo V6en… |
|
… dog ikke like heftig som 6,2 liter V8 mer rakt rør ut til siden. |
|
En i utgangspunktet heftig TT… |
|
…. blekner mot R8. |
|
Vel gjennomført av Lexus LFA selv om de ikke konkurrerer i toppklassen |
|
BMW Z4 GTR må sies å være en relativt fet «liten» bil. |
|
En av de mer seriøse podiumene jeg har sett. |