Av David K Andersen
I dag har Opel sluppet de offisielle bildene av helt nye Corsa som presenteres på Paris-messen til høsten og er på plass i butikkene i desember. Dette er femte generasjon Corsa, og bærer dermed internbenevnelsen E.
I Norge er ikke småbiler det helt store lenger, diverse crossover-konstellasjoner, elbiler, mer imageorienterte modeller osv, har de siste årene spist mye av segmentet. Unntaket er Yaris som stadig ligger mot toppen av salgsstatistikken, og det går en del Polo og Fiesta også. Dermed burde det likevel være rimelig gode muligheter for den nye Opelen. Corsa er for øvrig en superviktig modell for Opel, bare i Storbritannia ble det solgt 85 000 Corsa i 2013! I praksis betyr det at Opel garantert har lagt ned enorme ressurser i utviklingen av den nye modellen. Altså burde det være en ny klasseleder vi ser på her.
Utgående Corsa kom i 2006 og gjorde småbilen voksen. For første gang var det nok plass og komfort til å reise på skikkelig langtur, til og med de som satt i baksetet hadde det fint. Den var også morsommere å kjøre enn forrige modell, uvanlig nå for tiden. Da den nye modellen nå er løst basert på utgående plattform, anser jeg det derfor for å være et godt utgangspunkt. Alt er imidlertid nytt, og forventningene er dermed store.
Oppbygningen er tradisjonell med McPherson foran og torsjonsaksling bak. Fra Astra vet vi at Opel er en av de beste til å få dette oppsettet til å fungere, spesielt med tanke på komfort. Det nye chassiset er helt nytt, blant annet med oppgraderte dempere, ny forstillingsgeometri og 5mm lavere tyngdepunkt. Opel sier ingeniørene har hatt som mål at den skal oppføre seg som større og dyrere biler på veien. Til Autocar, sier i dag small car brand manager Ian Mitchell, at målet er å slå Fiesta på kjøreglede og Polo på fjæringskomfort. Klarer Opel de to tingene, har de virkelig truffet. Hvilke chassiser som kommer til å selges her, vet jeg ikke, men i utlandet skal det finnes to set-ups: Ett komfort-orientert med 16-toms hjul, og ett sportsoppsett med 15-20mm kortere fjærer og 16 eller 17-toms hjul. Hva bilen vil veie er det ikke opplyst om, det gjør meg litt bekymret, kunne gjerne tenkt meg en skrytesetning om 50-100 kg lavere vekt. Forhåpentligvis kommer det senere sammen med presentasjonen i Paris. Lettere biler er viktig.
På motorsiden er det mest spennende en ny tresylindret 1-liter bensinturbo med 90 eller 115hk. Den har 170nm fra 1800 o/min. Opel sier den vil tilby stor fleksibilitet og raffinement. I kombinasjon med denne kommer også en helt ny 6-trinns manuell kasse som bare veier 37kg og skal være uvanlig presis og fin å bruke. Jeg er veldig spent på både motor og girkasse da jeg vet Opel har brukt mye tid og ressurser på begge. Forvent også en 1,3 diesel, videreutviklet fra nåværende maskin, antakelig med 75 og 95hk.
Med nye Corsa forsvinner mange knapper fra dashbordet, de erstattes med infotainmentsystemet Intellilink med 7 tommers skjerm og ifølge Opel; klasseledende integrasjon og funksjon med telefon. Jeg vet Opel har jobbet mye med dette, burde bli bra. Den er plassert rett over girspaken for beste ergonomi. Jeg er spent på hvordan det vil fungere og hvordan det vil fungere med en til sammenlikning såpass lavt plassert skjerm. På plass er også en rekke førerassistent-systemer: Skiltlesing, blindsone-varsling, parkeringshjelp, nødbrems, autoblending og prosjektering av rødt varsellys i frontruten ved fare for påkjørsel bakfra. Varme i både frontrute, ratt og seter, skal sørge for vinterkomforten.
Småbiler er etter min mening noe av det mest spennende, de skal ha større bilers egenskaper og plass innpakket i et kompakt og lett ytre. Det er krevende å få til og noe helt spesielt å oppleve de gangene produsentene virkelig lykkes. Vi venter i spenning på prøvekjøring!