Av David K Andersen

I går kveld kl. 22.00, kom de første offisielle bildene av nye Volkswagen Passat. Bilen ble lansert i Berlin hvor også pressen var til stede. Passat B8, som den heter internt, er to millimeter kortere enn forgjengeren, men har hele 7,9cm lenger akselavstand. Dermed er den betydelig mer romslig inne. Den er basert på den mye omtalte MQB-plattformen som også Golf 7 sitter på. Det gir stor fleksibilitet med tanke på muligheter for ulike biltyper, design og teknikk, og som vi forventet gjør den bilen betydelig lettere. Nye Passat veier 85kg mindre enn forgjengeren. Stasjonsvogna gjør også storesmell med hele 650 liters bagasjerom. Volvo V70 har til sammenlikning 575.

På motorsiden blir en av de viktigste, 1,4 TSI ACT BMT-motoren på 150hk og 250NM. Den vil ta bilen fra 0-100 på 8,6 sekunder, bruke 0,51 liter pr mil og slippe ut 119 gram CO2 pr km. Passat kommer også med bensinmotorer på 220 og 280 hk. Vi håper Møller i alle fall tar inn den svakeste av disse to, vi regner med Passat vil være en særdeles kapabel kjøremaskin i kombinasjon med akkurat den motoren. På dieselsiden blir etter hvert den sløve 105-hester dieselen endelig erstattet med en på 120hk. Fra starten ser det imidlertid ut til at det blir 2-literen på 150hk som gjelder. Med 340nm gjør den 0-100 på 8,9 og har et forbruk på 0,41 til 0,46 avhengig av girkasse. Det kommer også en 190hk-versjon og ikke minst blir det spennende med GTSen som får 2-liters turbodiesel på hele 240hk og 500nm. Også meget interessant er en kommende ladehybrid med TSI motor på 156hk + el-motor på 108hk. Den vil kunne kjøres rundt 5 mil på bare strøm. Vi tror denne, men forbruk på 0,15, vil bli en uvanlig attraktiv modell for Norge!

Da det gjelder design og interiør, tenkte jeg ved første øyekast at dette så fryktelig kjedelig ut. En nærmere kikk på bildene viser heldigvis noe helt annet. Selv om stilen minner mye om eksisterende modell, er den nye noe helt annet. Mindre overheng, lenger akselavstand, distinkte linjer og noen skikkelig fine skjermbuer ser ut til å gi den nye bilen en virkelig kompakt og muskuløst utseende. Fronten har også et tiltalende design. Innvendig er det litt samme opplegg som på utsiden. Man kjenner igjen hovedtrekkene fra før, men alt er nytt og kikker man på detaljene er det mye interessant å finne. Det mest iøyenfallende for min del er de klokkene og den store skjermen mellom dem rett foran føreren. Noterer også større infotainment-skjerm samt den fine linjen som går midt over dashbordet og huser luftutslippene.

Prisene for Norge er ikke klare ennå.